Anul 2022 s-a încheiat cu rezultate contradictorii pentru producătorii auto. Însă, în ciuda dificultăților, unii dintre ei au reușit să termine anul cu rezultate bune la scară globală.
Pentru producătorii auto, anul 2022 a adus cu el mai multe crize, cele mai importante fiind cea a lanțurilor logistice și cea legată de semiconductori. Deși lucrurile par să se mai liniștească, situația este în continuare fragilă, iar rezultatele comunicate pentru anul 2022 transmit o anumită prudență pentru lunile și anii următori.
În acest context este tot mai clar că, într-un viitor deloc îndepărtat, performanța giganților din industria auto nu va mai fi măsurată prin volumele de vânzări. Deocamdată însă, acest criteriu continuă să predomine.
Gigantul japonez Toyota, care are în portofoliu mărcile Toyota, Lexus, Daihatsu și Hino, este singurul care a rămas cu peste 10 milioane de vehicule vândute la nivel mondial în 2022, mai exact 10.483.024 de unități. Față de 2021, când a contabilizat 10.495.548 de unități, s-a înregistrat o mică scădere, de doar 0,1%.
Așadar, în 2022 Toyota a rămas lider mondial, urmat la o distanță considerabilă de principalul rival, Grupul Volkswagen. Pe poziția a treia se află grupul sud-coreean Hyundai – Kia, care depășește Alianța Renault – Nissan – Mitsubishi, la capătul unei lupte destul de strânse.
Gigantul Volkswagen a fost afectat mai puternic de penuria de semiconductori. Totalul vânzărilor realizate de toate mărcile, inclusiv premium și de lux (precum Audi, Porsche și Bentley) și vehicule comerciale, este de 8.260.000 vehicule, în scădere cu 7% față de 2021.
Cea mai importantă schimbare în clasament vizează treapta a treia a podiumului, pierdută de Alianța Renault – Nissan – Mitsubishi din cauza deficitului de piese, dar mai ales după încetarea operațiunilor în Rusia, în urma războiului din Ucraina. Piața rusă, unde Renault era prezent și cu principalul său brand local Lada, reprezintă aproximativ jumătate de milion de automobile pe an, adică peste jumătate din pierderea înregistrată anul trecut de alianță.
Hyundai și Kia au avut anul trecut 3,9, respectiv 2,9 milioane de vehicule vândute, astfel că și-au văzut vânzările crescând cu 1,4%, respectiv 4,6%. Pentru grupul coreean, creșterea generală a fost de 2% până la aproape 6,5 milioane de vehicule vândute în întreaga lume.
Urmează în clasament Grupul Stellantis, care aspiră să devină al patrulea jucător la nivel global, dar care deocamdată a scăzut cu peste 11% și se menține pe un loc cinci destul de solid. În spate, alături de Ford, se află giganții chinezi SAIC (proprietarul MG, printre alții) și FAW.
Față de 2021, aceștia din urmă au câștigat câteva locuri în principal din cauza prăbușirii General Motors. Colosul american de odinioară se confruntă acum cu o restructurare complexă. Vânzările pe 2022 au scăzut cu încă 43%, parțial din cauza plecării lui Holden de pe piața australiană.
Așa se face că producătorul chinez SAIC a urcat pe locul șase, în ciuda volumelor ușor mai mici, în timp ce FAW a urcat două poziții, până pe locul opt, pe fondul unei creșteri de 16%. Între cele două, Ford, în creștere cu peste 6%, a urcat de asemenea cu două locuri.
Și Suzuki s-a descurcat foarte bine, cu aproximativ trei milioane de vehicule vândute, o creștere de 3,5% pe parcursul unui an și o bună poziție 11 în clasament.
În general, producătorii chinezi câștigă teren. GAC, care încă nu a aterizat oficial în Europa, dar a deschis în 2022 un centru de design la Milano, a înregistrat o creștere de peste 13% cu 2,4 milioane de vehicule vândute, ceea ce îi permite să câștige trei locuri comparativ cu 2021 și să urce pe locul 13.
Grupul Geely, care include și Volvo, Polestar, smart și Lotus, continuă să culeagă beneficiile expansiunii din ultima vreme. A avut o creștere cu 50%, de la 1,5 până la 2,3 milioane de vehicule, iar ascensiunea nu se va termina aici!
Printre cei care au pierdut teren se numără, din păcate, reperele premium germane BMW și Mercedes-Benz. După ce s-a separat de partea de vehicule grele (acum Daimler AG) și a anunțat o politică mai concentrată pe marje decât la volume, Mercedes se află pe locul 17 și pierde patru locuri față de 2021. Pe de altă parte, compania din Stuttgart câștigă mai mulți bani, vehiculele vândute fiind, în medie, mai scumpe.
La fel procedează și BMW, care câștigă mai mulți bani vânzând mai puține mașini. Constructorul din München se află pe locul 14, cu o scădere de 4,8%, la 2,4 milioane de exemplarevândute anul trecut.
Tesla încheie Top 20 la nivel mondial, fiind primul brand 100% electric care reușește să intre în această companie selectă a granzilor din industria auto globală.
Top producători auto în 2022 (după volumele înregistrate)
1. Toyota 10.483.024
2. Grupul Volkswagen 8.262.800
3. Kia – Hyundai 6.848.198
4. Alianța Renault – Nissan – Mitsubishi 6.289.131
5. Stellantis 5.839.000
6. SAIC 5.300.000
7. Ford 4.200.000
8. FAW 4.100.000
9. Honda 3.870.161
10. General Motors 3.600.000
11. Suzuki 2.968.494
12. Dongfeng 2.600.000
13. GAC 2.433.800
14. Grupul BMW 2.399.632
15. Chang’an 2.340.000
16. Geely 2.300.000
17. Mercedes-Benz 2.043.900
18. BYD 1.860.000
19. BAIC 1.450.000
20. Tesla 1.313.851
CITEȘTE ȘI:
● Cele mai vândute automobile la nivel mondial, în 2022
● Cine a vândut cel mai mult pe piața europeană de automobile electrificate, în 2022