Mai mulți furnizori de baterii și constructori de automobile au prezentat o nouă generație de acumulatori, pe bază de sodiu. Mai puțin sensibilă la variațiile de temperatură și mai puțin costisitoare, acesta ar urma să intre în producție în viitorul apropiat.
Liderul mondial în producția de baterii, Contemporary Amperex Technology Limited (CATL), susține că noua generație de baterii sodiu-ion renunță la litiu, o resursă limitată care se confruntă cu nevoile tot mai mari ale automobilelor electrice. Prin urmare, cercetătorii au apelat la soluții alternative precum sodiul, de 1.000 de ori mai abundent decât litiul, dar și mai ieftin, cu un cost cu cel puțin 10-15% mai mic.
Tehnologia nu este nouă, însă progresul ei o face acum o alternativă credibilă pentru anumite vehicule. În ciuda faptului că are o densitate energetică mai mică decât în cazul litiu-ion (implicând o autonomie mai mică), tehnologia este promițătoare.
Sodiul este asemănător cu litiul, ambele elemente aparținând aceluiași grup de metale alcaline, cu proprietăți similare. Într-o baterie, ionii de sodiu curg între catod și anod și generează electricitate exact în același mod ca într-o baterie cu litiu.
Dar sodiul are câteva beneficii. De exemplu, este mai puțin rar decât litiul: sodiul este de fapt al șaselea cel mai abundent material de pe planetă și, prin urmare, costul său este mai mic decât litiul. Bateriile cu sodiu nu necesită metal rar și sunt mai ușor de reciclat, ceea ce le face mai ecologice. Sunt, de asemenea, mai sigure decât bateriile cu litiu și reduc riscul de incendiu.
Ionul de sodiu are o durată de viață de 2.000 de cicluri de încărcare/descărcare. CATL anunță o durată de exploatare de aproximativ 800.000 km și 18 ani. Această soluție este, de asemenea, mai puțin sensibilă la variațiile de temperatură, mai ales la frig, și este mai potrivită pentru încărcare rapidă (DC). Sunt suficiente 15 minute de încărcare pentru a recupera 80% din capacitate. Dar argumentul major rămâne costul, care vine cu o scădere de 20%.
Bateriile cu ioni de sodiu ar putea atinge cu ușurință capacități între 25 și 50 kWh, ceea ce face posibilă o autonomie de aproximativ 200 km, suficientă pentru majoritatea utilizărilor urbane la un automobil.
Mai mulți producători au optat deja pentru această tehnologie, printre care Chery, BYD, Sehol (joint venture între JAC Motors și Volkswagen), JMEV (joint venture între Renault și Jiangling Motors). Modelul citadin EV3, cu un motor electric de 35 kW (48 CP) și o baterie sodiu-ion de 32 kWh, va fi primul care va fi lansat utilizând această tehnologie, ulterior Renault urmând să o folosească pe diverse modele din grup, în special pe Dacia Spring.