Deși mărcile europene și americane se bazează foarte mult pe piața chineză, acestea se confruntă cu un nou fenomen: clienții din China sunt tot mai mult atrași de mărcile naționale, în detrimentul producătorilor străini.
De la sfârșitul secolului trecut, China a devenit cea mai mare piață auto din lume pentru tot mai mulți producători europeni de automobile. Majoritatea brandurilor din Europa și SUA au făcut investiții mari aici, pentru a-și crește vânzările, cu rezultate economice pe măsură.
În ultimii ani, însă, situația s-a schimbat semnificativ pe această piață cândva foarte ușor de cucerit.
După o lungă perioadă de învățare, mărcile locale au reușit, în sfârșit, să atingă standarde credibile de calitate și stil. Ajutate de electrificarea globală și rapidă a pieței auto și de poziția foarte favorabilă a Chinei în acest domeniu, mărcile autohtone au devenit dezirabile pentru clienții locali.
În prezent s-a ajuns în situația în care clientela autohtonă se îndepărtează de mărcile străine pe care le-a iubit atât de mult în urmă cu câțiva ani. În 2022, 80% dintre mașinile electrice vândute în China au fost chineze. Desigur, cifra se explică parțial prin oferta deosebit de bogată a mărcilor locale în ceea ce privește modelele electrice, în timp ce majoritatea producătorilor europeni și americani abia și-au făcut intrarea în această categorie.
Și totuși, nu este vorba doar atât! În trecut, clientul chinez visa doar la BMW sau la Audi. Astăzi, el descoperă modele chinezești care au un aspect și o calitate fără nicio legătură cu mediocritatea celor de la BYD, Geely sau SAIC, din urmă cu un deceniu.
Producătorii locali știu acum să construiască automobile atractive și performante, ce concurează cu numele consacrate, în materie de calitate și îndrăzneală tehnologică. Iar chinezii se arată tot mai atrași de noutățile lor.
Cu peste 20 de milioane de automobile noi vândute acolo în fiecare an, dintr- un total ce trece puțin peste 80 de milioane la nivel mondial, este clar că, dacă chinezii vor începe să prefere automobilele locale modelelor străine, această schimbare va produce o gaură importantă în finanțele unor mari producători occidentali de automobile.
Mai rămâne o întrebare: oare cât de atractive vor fi pentru clienții europeni și americani brandurile chineze care tocmai au început să debarce în țările lor?