Pe măsură ce giganții din lumea IT descoperă în industria auto o zonă încă ”nedefrișată” și deci foarte ofertantă pentru ei, producătorii de automobile se luptă din răsputeri să își mențină neafectată poziția pe piață. Pe măsură ce automobilul se transformă tot mai mult într-un computer pe roți, cei dintâi au câștig de cauză.
Până acum zece ani, majoritatea producătorilor de automobile își etalau cu mândrie interfețele lor digitale concepute „in-house”. Vorbim aici despre funcțiile obișnuite de la bordul mașinilor, de la navigare la ergonomia meniurilor și comenzile integrate.
În prezent, giganții tehnologiei IT sunt deja omniprezenți și tot ce are legătură cu funcțiile de bord ale unui automobil a căpătat un caracter ”smart”.
BMW, Mercedes și Volkswagen erau considerați cândva, nu cu mulți ani în urmă, regii tehnologiei de bord. Însă doar până în momentul apariției Apple Carplay și Android Auto, interfețele de replicare a smartphone-urilor giganților „tech”, care s-au dovedit imediat mai practice și mai eficiente.
Puși în fața acestei situații, giganții din domeniu, precum Renault, Volvo, Honda și mai nou Porsche au renunțat pur și simplu la dezvoltarea propriei interfețe de infotainment.
Pe undeva firesc, având în vedere că totul s-a schimbat radical în ultimii ani și majoritatea șoferilor folosesc aproape exclusiv Apple Carplay sau Android Auto în locul numeroasele (și deoseori complicatelor) funcții de la bordul autovehiculelor lor.
Mai mult, unele nume mari din domeniul auto, precum Volkswagen, întâmpină mari dificultăți în dezvoltarea propriului sistem de operare valid pentru interfețele digitale ale propriilor mașini. Problemele de software întâmpinate de gigantul german a generat pierderi însemnate din cauza lansărilor întârziate ale anumitor modele și agasarea clienților cu numeroase bug-uri.
Deși Mercedes, BMW, Volkswagen și Grupul Stellantis continuă să își dezvolte intern propriile sisteme de operare, păstrând posibilitatea de a integra Apple Carplay și Android Auto, tot mai mulți producători se bazează acum pe „jucătorii puri” din zona IT.
Instalat pentru prima dată în Mégane E-Tech, sistemul de operare Google bazat pe Android Automotive se găsește acum pe toate automobilele noi Renault, echipează și modele de la Volvo și Polestar dar și pe cele de la Lotus și ar trebui să ajungă la Honda dar și în cadrul mărcilor General Motors.
Gigantul tehnologic american va putea conta în curând pe un nou client de prestigiu: Porsche, care tocmai a anunțat un parteneriat tehnic în vederea instalării unei interfețe care funcționează pe baza Android Automotive, la bordul viitoarelor modele. Va fi integrat, în mod firesc, asistentul de comandă Google, dar și Google Maps și Google Play Store. Odată cu progresul rapid al inteligenței artificiale, Porsche speră să aibă o interfață optimizată pentru sistemele Google, care să lărgească semnificativ, pe termen mediu, gama de posibilități pentru utilizatorii automobilelor sale.
Pur și simplu, producătorii de automobile par să nu mai dispună de mijloacele necesare pentru a concura cu giganții noilor tehnologii, în ceea ce privește interfețele la bord. În acest context, este firesc să ne întrebăm oare cât timp vor mai putea continua constructori precum Volkswagen sau Mercedes să își păstreze propriile sisteme, știind că majoritatea șoferilor folosesc cu greu aceste interfețe, preferând replicarea smartphone-urilor prin Apple Carplay și Android Auto.
Evident, utilizarea serviciilor Google vine și cu unele cheltuieli suplimentare pentru producătorii auto, care trebuie să plătească gigantului american pentru a le integra în mașinile lor. În plus, producătorii nu mai au controlul asupra datelor clienților, care astfel sunt stocate de companii terțe, ceea care ar putea fi evitat cu o interfață concepută „in-house”.
Însă problemele cu care s-a confruntat Volkswagen la dezvoltarea propriei interfețe, încă din 2018, au avut probabil un cost mult mai mare. Inclusiv la capitolul imagine!
În acest context, foarte curând Google ar trebui să se afle într-o poziție de forță, în segmentul automotive. La rândul său, nici Apple nu stă cu mâinile în sân și pregătește noua versiune a propriului sistem CarPlay, care va avea mai multe funcții, pentru a răspunde rivalului tradițional.