Compromis între UE și producătorii auto, referitor la aplicarea normei Euro 7
28.12.2023
        
Distribuie acest articol!   

Vești excelente pentru constructorii auto: UE a renunțat, într-un final, la înăsprirea  normelor privind emisiile de particule poluante ale vehiculelor cu motoare termice comercializate în UE. Alte clauze au fost însă aprobate…

Din noiembrie 2022, de când a fost aprobat de Comisia Europeană, noul standard Euro 7 a stârnit numeroase discuții. Din 1993 de când a apărut primul standard de acest fel, Euro 1, aceste norme au reglementat emisiile poluante ale autovehiculelor.

Concret, normele obligă constructorii auto care își comercializează modelele pe piața europeană să nu depășească o anumită limită de emisii de gaz cu efect seră (CO, CO2 și Nox în special). Stabilite de UE (Comisia Europeană și Parlamentul European), normele s-au înăsprit progresiv, scăzând de fiecare dată pragul critic de emisii. Prin urmare, această evoluție a impus constructorilor să își sporească ingeniozitatea pentru a putea să își vândă în continuare automobilele în UE, respectând reguli din ce în ce mai restrictive.

Care era problema acum, cu Euro 7? Aceasta ar fi urmat să intre în  vigoare la 1 iulie 2025 pentru vehiculele ușoare și să înăsprescă și mai mult pragul critic de emisii. O măsură deja contestată de majoritatea țărilor și  constructorilor europeni, intr-un context dificil încă din 2019: criza COVID, penuria de componente,  trecerea la electromobilitate și inflația galopantă.

Pentru a reduce și mai mult emisiile motoarelor termice, constructorii ar trebui să aloce investiții enorme, cu consecințe directe asupra prețului de vânzare al automobilelor noi: o creștere medie estimată la două mii de euro. În aceste condiții, Parlamentul a decis să revină asupra deciziei și a exclus orice înăsprire, pentru a nu penaliza și mai mult constructori auto.

Cu alte cuvinte, s-a ajuns la un compromis între autoritățile europene și industria auto, referitor la Euro 7. Gurile rele susțin că, în schimbul acestei ”îndulciri” a normei Euro 7, constructorii ar fi acceptat fără obiecții anul 2035 ca termen limită pentru vânzarea de automobile noi cu propulsie termică în UE și trecerea la producția de automobile 100% electrice.

Înăsprirea regulilor a fost însă abandonată doar pentru autovehiculele ușoare, nu și pentru cele grele, de transport marfă, care vor fi foarte afectate. De asemenea, au fost aprobate și alte clauze ale normei Euro 7, cum ar fi cele referitoare la emisiile de particule poluante legate de uzura frânelor și cea a anvelopelor.

Durata de viață a bateriilor pentru vehiculele electrice va fi, de asemenea, reglementă. După opt ani sau 160.000 km, acestea ar trebui să aibă o capacitate de cel puțin 72%.

Este o nouă victorie pentru constructorii auto, care au cerut insistent această amânare și atenuarea constrângerilor legate de noul standard. Ea vine după o primă victorie consemnată în această vară, când standardul Euro 7 fusese amânat până în 2030. Abandonul total pentru vehiculele ușoare este un cadou grozav de Crăciun pentru constructorii auto.

Distribuie acest articol!