ANALIZĂ: În 2023, piața auto europeană și-a continuat marșul în forță spre electrificare
27.01.2024
        
Distribuie acest articol!   

Ca de obicei în această perioadă a anului, este momentul statisticilor și analizelor referitoare la evoluția pieței în anul precedent. Principala concluzie referitoare la piața auto europeană pune în evidență contrastul între căderea iremediabilă a segmentului diesel și ascensiunea susținută a electrificării.

Anul trecut, vânzările de automobile noi au crescut cu 13,9% în Europa. Cu o cotă de piață de 14,6%, propulsia 100% electrică a depășit pentru prima oară segmentul diesel, care s-a contractat până la 13,6%.

După trei ani tumultuoși, marcați de deficitul de componente electronice, industria europeană de automobile pare că în sfârșit se redresează. În 2023, vânzările au cunoscut o revenire interesantă, cu o creștere viguroasă.

Electromobilitatea câștigă teren în Europa, iar faptul că vehiculele electrice au depășit pentru prima dată vânzările de modele diesel poate fi considerat un punct de cotitură.

Automobilele hibrid au fost marii beneficiari ai acestei redresări, înregistrând o creștere semnificativă, de 29,5%, cu peste 2,7 milioane de unități vândute, reprezentând 25,8% din piață. Totuși, hibrizii plug-in au înregistrat pentru prima dată un declin, vânzările fiind în scădere cu 7%, afectate de retragerea subvențiilor în mai multe țări.

Mașinile electrice și-au continuat ascensiunea în forță, înregistrând o creștere de 37% față de anul precedent. Cu o cotă de piață de 14,6%, în 2023 au reprezentat 9,1% din totalul vânzărilor, față de 1,9% în 2019.

Tesla a condus această ascensiune, cu o creștere de 57% și 366.326 de unități vândute în Europa. Brandul american a depășit deja o serie de producători istorici, precum Volvo sau Nissan.

Anul 2024 este promițător, prin lansarea unor modele electrice mai accesibile, precum Citroën ë-C3 sau Renault 5, la prețuri în jur de 25.000 de euro. Concurenții chinezi precum MG și BYD se pregătesc și ei să își dezvolte prezența pe piața europeană, având de partea lor argumentul prețurilor competitive.

În ciuda creșterii spectaculoase a categoriei electrice, modelele pe benzină domină autoritar piețele europene, din perspectiva volumelor. Creșterea a fost de 10,6, în timp ce ponderea lor din totalul vânzărilor este de 35,3%, totalizând 3,7 milioane de unități.

Revenirea pieței europene a fost susținută în mare măsură de Grupul Volkswagen, lider tradițional, cu 2,8 milioane de mașini vândute (+18%), urmat de Grupul Renault, cu 1,2 milioane de unități (+16,9%), în timp ce conglomeratul Stellantis a rămas aproape de cifrele din 2022, cu 1,9 milioane de automobile vândute (+2,9%), dar cu scăderi pentru unele dintre mărci, printre care Fiat și Citroën.

Potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), piețele majore din Europa care au înregistrat creșteri de două cifre față de 2022, contribuind la redresarea consemnată la nivel continental, sunt cele din Franța, Italia și Spania.

De remarcat scăderea bruscă din decembrie, cu 23% față de aceeași lună a anului precedent, pe cea mai mare piață din UE, cea germană. Fenomenul a fost pus pe seama încetării bruște a stimulentelor pentru cumpărarea de mașini electrice. Altfel, per total piața germană a crescut cu 7,3% în 2023.

Sursa: ACEA


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!