Geely, SAIC și BYD, principalii jucători chinezi prezenți deja pe piața europeană de automobile, își vor continua ofensiva pe Bătrânul Continent prin trecerea la următoarea etapă, în care este vizat segmentul premium.
Cum unul din cinci automobile full electrice înmatriculate anul trecut în Europa a fost produs în China, se poate spune că producătorii din această țară au pornit cu dreptul pe această piață. Prin lansarea mărcilor premium, chinezii speră ca de acum să concureze mai bine cu producătorii germani.
Așadar, clienții europeni vor avea de învățat noi nume, precum Zeekr, IM și Denza. În mod firesc, ei se vor întreba dacă acestea vor corespunde cerințelor din segmentul premium, atât din punct de vedere tehnologic, cât și în privința calității.
Răspunsul nu poate fi decât afirmativ. În privința modelelor electrice, realitatea din teren este chiar… inversă, pentru că modelele chinezilor se dovedesc a fi net superioare tehnologic celor lansate de constructorii europeni. Este suficient să ne uităm la ce a fost la ultima ediție CES din Las Vegas, unde ultimele inovații au fost etalate, cu precădere, pe mașinile chineze.
Cu puțini ani în urmă, mai exact în 2019, China exporta de cinci ori mai puține automobile decât Germania, pentru ca acum să o depășească deja cu 50%! Pentru producătorii europeni de echipamente sau automobile, soluția la provocările actuale, reprezentate de concurența chineză și ascensiunea electromobilității, se limitează la concedieri în masă sau relocări în afara Europei.
În acest context, care le este mai mult decât favorabil, chinezii trec la următoarea etapă și, după desantarea mărcilor generaliste, își aruncă în luptă brandurile premium. Este o dublare a ofertei prin introducerea de modele mai luxoase, mai tehnologizate și mai scumpe, pentru a concura mai bine cu producătorii germani, în frunte cu BMW, Mercedes-Benz și Audi.
Geely anunțase de câteva luni sosirea mărcii sale premium Zeekr, ale cărei prime livrări s-au efectuat în decembrie 2023. Vor urma Nio, Aito, Seres și Xpeng. Însă acestea sunt mărci de nișă, producători independenți cu mai puțin impact decât Geely, cu Zeekr.
Adevărații concurenți urmează să sosească și vor fi de calibru: SAIC și BYD se pregătesc fiecare să lanseze un nou brand premium în Europa.
Pentru cumpărătorul obișnuit de automobile din Europa, aceste nume nu înseamnă (încă) mare lucru. În realitate, vorbim de giganți pe care europenii abia acum îi descoperă. De pildă SAIC, unul dintre cele mai mari grupuri auto de stat din China, deține marca MG, care se bucură de un succes din ce în ce mai mare pe continent, inclusiv în România.
Dar MG este un brand accesibil, poziționat la nivelul de intrare, concurent direct cu Dacia. Cu excepția noului Cyberster, modelele sale nu prea au pretenții high-end. În schimb marca IM Motors (de la ”Intelligence in Motion”), creată în 2020, oferă deja patru modele premium în China, două SUV-uri și două sedanuri.
SAIC a confirmat aducerea acestui brand în Europa, chiar din acest an, începând cu sedanul L6 (conceput ca un rival pentru Tesla Model 3) și SUV-ul LS6 (care vizează Tesla Model Y). Ambele vor avea motoare de 501 CP sau 776 CP, cu baterii de până la 100 kW, pentru circa 700 km de autonomie.
La rândul său, gigantul BYD va introduce marca sa premium Denza în cursul anului 2024. Particularitatea acesteia constă în faptul că a fost cândva o societate înființată în parteneriat cu Mercedes-Benz. Prin urmare, BYD a ținut să se alieze cu cei mai buni, pentru a oferi o alternativă premium credibilă. Din 2022, BYD a devenit acționar majoritar, iar dezvoltarea brandului s-a intensificat.
În Europa vor fi oferite trei modele: N8, un SUV de familie mare, cu 5 sau 7 locuri, N7, un SUV cu look aerodinamic foarte reușit, și D9, un monovolum de mari dimensiuni. Acesta din urmă va fi primul comercializat pe Bătrânul Continent. Brandul Denza va fi distribuit prin punctele de vânzare BYD, începând de la sfârșitul anului 2024.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!