Decizia luată la nivelul Uniunii Europene, de a interzice vânzarea de automobile noi cu motoare termice, începând din 2035, a stârnit îngrijorări în rândul anumitor producători. Unii dintre aceștia speră încă într-o amânare a acestei interdicții.
Unii cer amânarea interzicerii motoarelor cu ardere internă, în timp ce alții cer reconsiderarea deciziei. În principal, cererile lor sunt de revizuire a reglementărilor „Fit for 55” prevăzute pentru 2026, precum și a reglementărilor CAFE.
Îndoielile privind punerea în practică a interzicerii vânzărilor de vehicule noi cu propulsie termică în Uniunea Europeană sunt încă foarte prezente. Ele sunt alimentate în special de anumiți producători, care au denunțat un termen mult prea scurt pentru punerea în aplicare.
Totuși, îndoielile inițiale s-au risipit repede și producătorii, fataliști în cea mai mare parte, au luat taurul de coarne și au inițiat tranziția energetică.
Recent, la Salonul de la Geneva, Luca de Meo, cel care este în fruntea Renault, dar și și președinte al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, și-a exprimat dorința de amânare a interzicerii motoarelor termice. Într-un interviu acordat AFP, el a subliniat, de asemenea, potențialele repercusiuni dăunătoare asupra industriei auto europene în ansamblu.
„Inițial am solicitat o dată ulterioară, deoarece am simțit că intervalul de timp va fi prea scurt. Decizia finală revine legiuitorului. Sper că vor ține cont de preocupările noastre inițiale.”
Luca de Meo, CEO Renault și președinte ACEA
Mulți jucători din industrie iau deja în considerare o revizuire a obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 în cazul unei schimbări a majorității politice la nivel european, în urma alegerilor din acest an. De altfel interzicerea vânzării de vehicule noi cu motoare termice nu a fost niciodată unanimă în Uniunea Europeană. Unele țări, cum ar fi Italia, Bulgaria și Polonia, s-au opus, în timp ce altele, precum Germania, au obținut scutiri pentru mărcile care produc în serie mică.
În ciuda creșterii spectaculoase a vânzărior de vehicule electrice, de anul trecut, piața pare să întâmpine dificultăți anul acesta, în special pe cea mai mare piață de pe continent, în Germania, unde subvențiile acordate mașinilor electrice tocmai au fost retrase. O altă explicație a reculului ar putea sta în preocupările clienților cu privire la costurile și constrângerile suplimentare ale utilizării modelelor electrice, care par să prevaleze asupra considerentelor de ordin ecologic.
Producătorii își pun speranțe în clauza de revizuire planificată pentru 2026, pentru a fi reexaminate toate reglementările europene „Fit for 55”. Nu trebuie uitat nici de reglementările CAFE (Corporate Average Fuel Economy), independente de „Fit for 55”, pe care producătorii speră să le vadă anulate.
Aflate în vigoare din 2015, cu o rată de emisii de 130 g/km de CO2, standardele CAFE au coborât acest prag în 2021 la 95 g/km de CO2. Următorul prag, la 50 g/km, prevăzut pentru 2030, ar trebui să marcheze, practic, sfârșitul energiei termice la automobile.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!