Legislația prevede ca toate automobilele noi care vor intra în circulație în Uniunea Europeană, începând din iulie 2024, să fie dotate „cutii negre” sau „înregistratoare de date despre evenimente”. În cele ce urmează explicăm ce sunt aceste dispozitive, cum funcționează și ce date, mai exact, colectează.
Aceste „cutii negre”, inspirate din aeronautică, sunt dispozitive electronice integrate în arhitectura mașinilor.
Ele au un rol crucial în colectarea și stocarea datelor legate de performanțele și condițiile de conducere ale unui vehicul. Noile dispozitive au fost popularizate pe scară largă datorită utilității lor în reconstituirea accidentelor și, implicit, îmbunătățirea siguranței rutiere.
Scopul principal al acestor „cutii negre” este de a colecta informații despre evenimentele care au avut loc înainte, în timpul și după un accident sau incident. Datele înregistrate pot fi apoi folosite de autorități, companii de asigurări și constructori de automobile, pentru a înțelege circumstanțele producerii unui accident, pentru a identifica potențiale probleme de siguranță și pentru a îmbunătăți realizarea vehiculului.
Tipurile de date înregistrate de „cutiile negre” includ informații referitoare la viteză, accelerație, frânare, unghiul volanului, funcționarea sistemelor de siguranță precum airbag-urile și date despre starea componentelor vehiculului, cum ar fi motorul și frânele. Aceste date sunt colectate în timp real și stocate în memoria dispozitivului.
Procesul de înregistrare a datelor poate varia în funcție de model, dar, în general, implică utilizarea senzorilor încorporați în vehicul pentru a măsura diferite variabile. Acești senzori trimit apoi datele colectate către înregistratorul de date, care le stochează într-o memorie nevolatilă, pentru analiză ulterioară.
Deși înregistratoarele de date privind evenimentele auto oferă beneficii evidente în ceea ce privește siguranța rutieră și analiza accidentelor, ele ridică și întrebări etice importante cu privire la viața privată a șoferului.
Datele înregistrate de aceste dispozitive pot fi utilizate în scopuri de supraveghere de către autorități, companii de asigurări sau angajatori, ceea ce stârnește îngrijorări cu privire la viața privată a șoferilor. În plus, există preocupări cu privire la acuratețea și fiabilitatea datelor înregistrate.
Erorile de citire sau defecțiunile tehnice pot duce la interpretări incorecte ale detaliilor din timpul unui accident, ceea poate avea consecințe juridice și financiare semnificative pentru șoferi.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!