Creată în 2017, alianța creată la nivel european, cu scopul producerii de acumulatori, implică sute de proiecte și intenționează să creeze un sector „eco-sustenabil” independent de China.
În lumea mașinilor electrice, China deține, în general, un monopol în producția și furnizarea de baterii. O hegemonie pe care Europa speră să o submineze, iar în acest sens intenționează să atace chiar inima industriei bateriilor, vizate fiind relațiile privilegiate pe care China le întreține cu companiile miniere și de extracție a materiilor prime.
Europa și-a propus să reducă dependența de China și să profite de oportunitățile legate de tranziția ecologică. Una dintre inițiativele puse în aplicare de Uniunea Europeană se numește „Alianța europeană a bateriilor”. Care este, de fapt, rolul acesteia?
Contrar a ceea ce s-ar putea crede, alianța s-a înființat la sfârșitul anului 2017, datorită lui Maros Sefcovic, vicepreședinte al Comisiei Europene, care a considerat atunci că este esențială în lansarea bateriilor europene, în special cele pentru mașinile electrice. În prezent, peste 120 de actori din industria auto sunt membri ai acestei asociații.
Dar ce organisme fac parte din această alianță? În cea mai mare parte, este vorba despre institute de cercetare, companii private, organisme publice și guverne care lucrează în mod coordonat și cooperează activ cu statele membre ale UE și Banca Europeană de Investiții.
Obiectivul este de a atrage investiții și de a accelera creșterea sectorului. De la crearea sa, Alianța europeană pentru baterii a fost conștientă de faptul că hegemonia chineză va fi foarte complicat de ocolit. Dar, prin diferențierea obiectivelor sale și lucrând la un lanț de aprovizionare și un sistem de producție cu adevărat durabil, Europa poate găsi o soluție prin care să se impună la scară globală: aspectul cu adevărat ecologic al mașinii electrice, departe de toate problemele de mediu care privesc bateriile chinezești și, în special, a proceselor de extracție a materiilor prime. Potrivit analiștilor, Europa ar putea atinge o cifră de afaceri în sectorul bateriilor de 250 de miliarde de euro, până în 2025.
Pentru a construi un lanț cu adevărat prietenos cu mediul, Alianța europeană pentru baterii lucrează pe mai multe fronturi, toate mai mult sau mai puțin strâns legate. Este vorba de materiile prime si semifabricate, componentele celulare, construcția celulelor și a pachetului de baterii, producția în sine de mașini electrice și reciclarea.
Europa dorește să creeze un sector de ultimă oră, competitiv și ecologic, regândind în mod fundamental activitățile individuale și exploatând tehnologii noi și mai eficiente. Verde, mai ales, pentru că tranziția va fi cu adevărat ecologică atunci când va reuși să controleze și să limiteze emisiile de CO2 de la etapele legate de extracția materiilor prime, până la fabricarea de acumulatoare și a componentelor acestora.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!