Curtea Europeană de Conturi nu crede într-un sfârșit rapid al motoarelor termice
11.05.2024
        
Distribuie acest articol!   

Potrivit unui raport al Curții de Conturi Europene, cele trei condiții necesare pentru reducerea sau eliminarea emisiilor provenite de la autoturisme – ceea ce echivalează cu stoparea vânzărilor de automobile noi cu motoare termice noi – până în 2035, nu sunt îndeplinite. Iar odată cu trecerea timpului, temerile referitoare la sustenabilitatea termenului limită pentru vânzările de automobile termice noi în Europa sunt tot mai mari.

Raportul evidențiază obstacolele cu care se confruntă Uniunea Europeană, în încercarea sa de a atinge zero emisii de gaze cu efect de seră provenite de la automobilele noi, până în 2035. Conform acestei analize, condițiile necesare pentru atingerea obiectivului nu sunt îndeplinite, ridicând astfel îngrijorări cu privire la viabilitatea deciziei. 


Care sunt cele trei domenii identificate ca problematice?
CLICK AICI pentru comunicatul Curții de Conturi Europene


Una dintre principalele provocări identificate de raport este întârzierea reducerii emisiilor de CO2 de la mașinile cu motor termic, indiferent dacă funcționează pe benzină sau pe motorină. Deși au fost instituite măsuri pentru a reglementa aceste emisii, eficacitatea lor este pusă la îndoială.

Datele arată că emisiile de la mașinile noi au început să scadă abia din 2020, la mai bine de un deceniu după intrarea în vigoare a primelor reglementări. Nikolaos Milionis, unul dintre autorii raportului, subliniază că majoritatea mașinilor termice actuale emit la fel de mult CO2 ca acum 12 ani, în ciuda ambițiilor și a cerințelor stricte.

A doua axă identificată de Curtea Europeană de Conturi este dezvoltarea combustibililor alternativi precum biocarburanții, combustibilii sintetici și hidrogenul. Raportul evidențiază lipsa unei foi de parcurs clare și stabile pentru a rezolva problemele pe termen lung ale sectorului.

Întrebări precum disponibilitatea combustibilului, costurile și considerentele de mediu rămân fără răspunsuri clare, împiedicând progresul către o tranziție energetică durabilă.

A treia cale către zero emisii de gaze cu efect de seră pentru mașinile noi este dezvoltarea vehiculelor electrice. Cu toate acestea, UE se confruntă cu provocări semnificative de competitivitate în acest domeniu, în special în producția de baterii.

În ciuda sprijinului public semnificativ, industria europeană a bateriilor rămâne în urmă, cu mai puțin de 10% din capacitatea de producție globală bazată în Europa. China deține o cotă covârșitoare de 76% din capacitatea globală de producție a bateriilor, iar raportul subliniază nevoia urgentă ca UE să își îmbunătățească competitivitatea în acest domeniu.

O altă problemă majoră identificată de raport este dependența extremă a Europei de importurile de materii prime necesare pentru fabricarea bateriilor, din țări terțe. Această dependență prezintă riscuri geopolitice pentru autonomia strategică a Europei, precum și preocupări legate de condițiile sociale și de mediu în care sunt extrase aceste materii prime.

De exemplu, Europa importă marea majoritate a litiului brut din Australia, manganul din Africa de Sud și Gabon, cobaltul  din Republica Democrată Congo și grafitul din China.

Chiar dacă constructorii se adaptează cu scopul de a oferi o gamă de vehicule 100% electrice în Europa, iar unii chiar anunță programe mai ambițioase, în ultimele luni s-au remarcat totuși anumite rezerve din partea unora, în special Mercedes și (din nou) Stellantis, care pretind că „observă situația cu interes” pentru „a lua deciziile corecte”.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!