Vești proaste pentru mașinile electrice fabricate în China: vor fi taxate suplimentar în Europa
14.06.2024
        
Distribuie acest articol!   

În septembrie 2023, Comisia Europeană a demarat o anchetă privind subvențiile acordate de statul chinez producătorilor locali de automobile electrice. Motivul: în acest mod, industria auto europeană avea de înfruntat o concurență neloială, venită din partea producătorilor chinezi.

Concluziile anchetei sunt că subvențiile acordate de guvernul chinez producătorilor autohtoni permit practici comerciale neloiale. Iar miza este deja enormă, având în vedere că mașinile produse în China și exportate în Uniunea Europeană, inclusiv de către brandurile europene, au ajuns la o cotă de piață de25%!

În urma acestei anchete, Uniunea Europeană a decis să majoreze taxarea pentru aceste mașini. Taxele vamale suplimentare vor varia de la 17,4% la 38,1%, în funcție de cooperarea producătorilor în cadrul anchetei și de nivelul subvențiilor primite de la statul chinez. Ele se adaugă celei de 10% aplicată deja pentru automobilele noi și vor viza toate mașinile electrice produse în China, începând din iulie 2024, dacă CE și guvernul chinez nu vor găsi altă soluție.

Decizia europeană vine la scurt timp după ce SUA a crescut taxa vamală pentru mașinile electrice fabricate în China, de la 25% la 100%.

Surpriza este că rata de impozitare nu va fi aceeași pentru toată lumea. Astfel, automobilelor BYD ar urma să li se aplice o taxă de 17,4%, cele de la Geely (Volvo, Lotus, Polestar) vor fi suprataxate cu 20%, iar pentru SAIC (MG Motor) taxa va fi de 38,1%. BMW, care colaborează cu Great Wall Motors, precum și Nio, vor suporta taxa vamală medie, de 21%.

Pentru Tesla se va calcula un tarif individualizat, probabil tot de 21%, care va fi anunțat ulterior și va viza doar Model 3, produs la Shanghai. Modelele produse împreună de compania chineză SAIC și Volkswagen vor fi taxate cu maximum de 38%, deși deocamdată nu sunt exportate în Uniunea Europeană.

Nu vor scăpa de suprataxare nici modele ale unor branduri europene, dar care sunt produse în China, precum Volvo EX30, Mini Cooper, Tesla Model 3, Dacia Spring sau Cupra Tavascan.

Criteriile luate în calcul la stabilirea taxei vamale au ținut cont de nivelul subvențiilor primite de la statul chinez și de cooperarea cu autoritățile europene.

Taxa nu este pe placul unor țări precum Germania, Suedia sau Ungaria, care au producători sau facilități de producție importante care exportă în China. Germania se teme de un conflict comercial major, pe parcursul căruia producătorii chinezi și-ar putea menține prețurile competitive, în ciuda creșterii taxelor vamale. Cu alte cuvinte, producătorii ar avea totuși suficientă marjă pentru a susține această creștere fără ca ea să fie resimțită de client în prețul final. La polul opus sunt Franța și Spania, care, evident, nu au exporturi în China.

De altfel Asociația Germană a Industriei Auto (VDA), susținută de principalii jucători din această țară, BMW, Mercedes-Benz și Volkswagen, și-a exprimat deja în mod clar opoziția față de taxele vamale suplimentare, susținând că acestea „nu ar fi potrivite pentru consolidarea competitivității industriei auto europene” și că ar putea declanșa un „conflict comercial major”.

Rămâne de văzut care va fi reacția părții chineze, care ar putea lua măsuri similare pentru anumite mărfuri fabricate în Europa și pe care autoritățile chineze le-ar putea suprataxa din cauza subvențiilor masive.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!