ANALIZĂ. Va fi alianța Volkswagen - Rivian un parteneriat cu adevărat câștigător?
03.07.2024
        
Distribuie acest articol!   

Dacă turbulențele sunt doar temporare pentru grupul german, situația pentru compania americană este mai dramatică. Cert este că joint venture-ul pe care cei doi constructori l-au semnat zilele trecute constituie o gură de aer proaspăt pentru ambele părți. Chiar dacă nu au scăpat încă de probleme.

În Irvine, California, ca și la Volfsburg, în Germania, cele două companii nu sunt în cea mai bună formă. Așadar, la sediul american al lui Rivian, ca și în fortăreața germană Volkswagen, semnarea unui acord de joint venture a venit exact la momentul potrivit.

Această veste a fost destul de neașteptată pentru lumea auto. Grupul Volkswagen a încheiat un parteneriat cu mult mai tânăra companie americană Rivian, pentru a profita de cunoștințele acesteia în domeniul software.

Aproape cinci miliarde de dolari ar fi fost puși pe masă. Provocarea este dublă: Volkswagen vrea să recupereze terenul pierdut pe partea aplicativă a vehiculelor sale electrice, gestionate până acum de propria filială Cariad, în timp ce constructorul american are nevoie de un sprijin financiar semnificativ pentru a ieși din impasul actual.

Cu siguranță, situațiile celor doi aliați sunt incomparabile, dar ambii au nevoie de această colaborare. Rivian este mai aproape de faliment decât de succes. Numai în primul trimestru al acestui an a pierdut 1,4 miliarde de dolari. Cu vânzări totale de doar 50.000 de unități anul trecut, nimeni nu se așteaptă la mai mult anul acesta.

Dacă aceste vânzări ar fi profitabile, compania, creată în 2009, ar putea respira. Doar că celebrul pick-up R1T, vândut cu 70.000 de euro, are pierderi de 38.000 de euro la fiecare exemplar fabricat. Iar Rivian pierde teren și pe bursă.

În aceste condiții, constructorul a renunțat la planurile de a avea o fabrică în Europa și a amânat construcția unității de producție din Georgia, unde plănuia să asambleze două modele noi, mai mici și mai puțin costisitoare.

În Germania, situația este cu siguranță mai puțin dramatică, dar este îngrijorătoare. Volkswagen se confruntă cu problemele generate de filiala Cariad, responsabilă de software pentru modele electrice, și cu scăderea vânzărilor. Aceste provocări sunt legate între ele, pentru că problemele de fiabilitate ale sistemelor create de Cariad reprezintă una dintre cauzele majore ale debutului cu stângul pentru vânzările de modele electrice. Iar în industria auto, se știe, schimbarea unei reputații proaste cere mult timp.

Așa că Oliver Blume, șeful Volkswagen, a plecat în California, pentru a-l întâlni pe RJ Scaringe, omul din fruntea companiei Rivian. Cei doi au bătut palma pentru crearea unui joint venture în valoare de cinci miliarde de dolari, din care un miliard va fi deblocat anul acesta. Obiectivul acestui proiect comun este de a dezvolta următorul software pentru modelele electrice ale celor doi constructori.

Cu suportul software oferit de Rivian, Volkswagen speră să își uniformizeze costurile și să ofere modele electrice mai accesibile pe termen lung. La rândul său, Rivian, cu statut de jucător major în mobilitatea electrică și software auto, va beneficia de un capital semnificativ pentru a se dezvolta. Ajunsă prematur la bursa de pe Wall Street, în 2021, compania are totuși multă ambiție. După lansarea primului său model, pick-up-ul R1T, intenționează să lanseze producția noilor R2 (un SUV mic) și R3 (un crossover), care ar trebui să intre pe piața europeană din 2026.

Să însemne asta că Rivian este salvat de la faliment și că Volkswagen își va relua drumul către succes? Nu este chiar atât de simplu.

Rivian a acumulat datorii în valoare de 20 de miliarde de dolari. Principalii săi acționari, Amazon și Ford, consideră factura prea mare și încă nu le cunoaștem opinia vizavi de noul acord. Cât despre Cariad, care și-a văzut deja obiectivele scăzând cu 22%, cine mai poate spune ceva despre viitorul miilor de ingineri pe care continuă să-i angajeze?

Deocamdată, știrea nu pare să liniștească piața germană de capital: acțiunile Volkswagen au scăzut cu 1,95% la anunțarea parteneriatului, în timp ce la Rivian au crescut cu 25%. Rămâne de văzut, așadar, dacă noul joint venture ar putea fi cu adevărat benefic pentru compania germană și dacă, în același timp, poate salva un start-up altfel promițător.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!