Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanță AlixPartners, producătorii chinezi de automobile vor continua să se extindă rapid, în ciuda eforturilor occidentale de a le impune bariere vamale. Măsuri pe care, de altfel, până și constructorii europeni le contestă!
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!
După un an 2023 în care s-a remarcat ca principalul exportator de automobile la nivel global, China continuă să-și împingă pionii pe marea tablă de șah a lumii auto.
Potrivit ultimului studiu AlixPartners, mărcile chineze ar putea furniza o treime din piața globală. Este vorba de un efect al combinării următorilor factori: costuri reduse (studiul menționează componente cu 35% mai ieftine decât la un vehicul electric european), prețuri agresive, timp rapid de lansare pe piață și o abordare centrată pe client.
AlixPartners adaugă că „în Europa, dublarea cotelor de piață ale mărcilor chineze între 2024 și 2030 se va produce în detrimentul mărcilor europene, japoneze și coreene, ale căror volume de vânzări ar urma să fie, în cel mai bun caz, stabile”. Prin urmare, constructorii auto istorici trebuie să se aștepte la perioade de turbulențe puternice… care au început deja cu câțiva ani în urmă.
Această creștere consemnată în China este în ton cu cea a pieței auto globale, care a contabilizat 86,4 milioane de vehicule anul trecut și este de așteptat să crească cu 3% pe an până în 2030. „Constructorii chinezi au adoptat o abordare diferită a proceselor de industrializare, care le permite să fie mai rapizi, mai agili și, mai presus de toate, mult mai ieftini. De asemenea, au o preocupare reală pentru satisfacția clienților, oferind echipamente de ultimă generație foarte căutate”, susțin cei de la AlixParters.
„Dacă noile taxe impuse electricelor în UE pot încetini pe termen scurt importurile de vehicule electrice chineze, este posibil ca acest lucru să accelereze producția acestor mașini în Europa. Deja observăm acest fenomen: apariția mai multor fabrici de asamblare pentru vehicule electrice chineze sunt fie anunțate, fie în discuție în Europa. Prima mașină ar putea fi lansată chiar anul acesta”.
AlixParters
Este dominația chineză inevitabilă? Probabil că da, însă răspunsul trebuie nuanțat. Constructorii chinezi vor ocoli taxele vamale (care pot ajunge până la 38% în Europa) prin construirea de fabrici în toată lumea, astfel încât să se integreze mai bine în economiile locale. BYD, Great Wall și Chery vor produce în Mexic, Brazilia și pe continentul european. Europa este vizată și de SAIC (MG), Chery, Geely și Leapmotor.
Ce fac europenii? Carlos Tavares, președintele Stellantis a declarat recent: „Cu sau fără noi, Leapmotor ar fi intrat oricum pe piața europeană, dar probabil într-un ritm mai lent. Am ales să profit de această oportunitate pentru a fi prezent alături de ei și pentru a aduce beneficii grupului Stellantis, decât să stau pe margine”.
Chiar și constructorii germani, grupați în cadrul asociației VDA, se opun barierelor vamale menționate mai sus. Ei solicită Comisiei Europene să renunțe la suprataxarea vehiculelor electrice fabricate în China. Într-un comunicat de presă, VDA și-a exprimat temerea că acest proces ar putea dăuna constructorilor auto europeni și americani care exportă din China.
Industria auto europeană ar putea fi expusă riscului de represalii din partea Chinei, care la rândul ei poate suprataxa volumul mare mare de vehicule importate din Europa. VDA a precizat că valoarea exporturilor de automobile germane către China, anul trecut, a fost de peste trei ori mai mare decât valoarea importurilor din China.
Așadar, într-o industrie auto atât de globalizată, nu putem face o distincție clară între constructorii chinezi „răi” și cei europeni „buni”. Cei chinezi devin tot mai integrați în Europa, în timp ce constructorii europeni devin din ce în ce mai prezenți în China.