De ce a primit Dacia Duster doar trei stele la testele de siguranță Euro NCAP?
12.07.2024
        
Distribuie acest articol!   

Cea mai proaspătă noutate de la Dacia, a treia generație a SUV-ului Duster a trecut deja prin procedura de evaluare a siguranței oferite. S-ar putea spune că noul Duster nu s-a descurcat mai bine decât predecesorul său, din moment ce a primit doar trei stele din cinci în testele de impact Euro NCAP.

Nu este primul rezultat modest pentru un model Dacia, ceea ce este dezamăgitor, mai ales că acest rating acordat de Euro NCAP este și un vector de comunicare pentru marcă, referitor la modelele sale, cu condiția, firește, ca rezultatul să fie bun!

Pe de altă parte, nu trebuie uitat că organizația Euro NCAP, care examinează elementele legate de siguranță, are un protocol mai strict, care bonusează generos sistemele de asistență la condus și eficacitatea acestora, sistemul de rating fiind tot mai sever. Cu trei din cinci stele din cinci, nu poate fi vorba de o „evaluare bună”, dar nici nu putem afirma despre noul Duster că ar fi o mașină „periculoasă”.

De remarcat că niciuna dintre cele trei generații Duster nu a obținut mai mult de trei stele. S-ar putea crede că modelul nu a evoluat delor, dar, în realitate, actuala generație este, totuși, mult mai sigură decât precedentele.

Dacă privim în detaliu, vedem că Duster a evoluat în ceea ce privește protecția copilului (84%, față de 66% la a doua generație), a pietonilor (60%, de la 56% în 2017) și la asistența la conducere (57%, de la 37%). Singura scădere minoră s-a înregistrat la protecția adulților (70%, față de 71%). Însă din cauza caracterului său low-cost, Dacia a trebuit să facă unele concesii, în special în privința tehnologiei de ultimă generație de la bord, ceea ce influențează puternic ratingul.

Chiar dacă noul Duster îndeplinește noile standarde europene GSR2, în vigoare din 7 iulie 2024, și are în dotarea standard sistemul de menținere a benzii de rulare, un limitator inteligent de viteză, frânare automată și chiar un sistem de detectare a oboselii șoferului, acestea nu sunt neapărat cele cele mai eficiente de pe piață. Iar standardele de rating pentru aceste tehnologii sunt deosebit de exigente la Euro NCAP.

Dacia Duster îndeplinește noile standarde, dar nu oferă atât de mult ca un model care costă cu 30-40% mai mult și dispune de tehnologiil avansate, care au necesitat investiții mai mari în cercetare, dezvoltare și producție. Investiții care ar fi trecut în prețul de vânzare și ar fi majorat factura finală pentru client. O factură care oricum a crescut semnificativ de la prima generație, lansată în 2011.

În fine, noul lot de rezultate publicate de EuroNCAP cuprinde multe modele lăudate și recompensate cu rating maxim de cinci stele: Skoda Kodiaq, Skoda Superb, Mercedes Clasa E, Volkswagen Passat, Volkswagen Tiguan, Zeekr X, Zeekr 001. Modelele mai slab cotate, alături de Duster, au fost Ford Tourneo Custom, cu patru stele sau chiar trei în versiunea de bază (fără sistemele opționale de asistență la conducere) și a patra generație Suzuki Swift, cu trei stele.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!