Pe lângă scăderea vânzărilor la modelele sale electrice, Porsche se confruntă mai nou și cu recesiunea pe piața chineză. Constructorul german dă asigurări că este doar o perioadă de tranziție către un viitor mult mai pozitiv.
Parcă ieri erau vremurile când Porsche era dat ca exemplu de rentabilitate pentru celelalte mărci, cu o marjă-record de 17,6%! Acum însă, după eșecurile cu Taycan, ale cărui vânzări au scăzut cu 50%, și cu Macan, în recul cu 18%, vin noi vești proaste, din China.
Vânzările totale ale producătorului din Zuffenhausen în China au scăzut cu 33% în al doilea trimestru din 2024, după o scădere de 24% în primele trei luni ale anului și un recul de 15% în 2023. Este o problemă uriașă pentru Porsche, având în vedere că vorbim despre prima sa piață la nivel mondial! Mai mult, acțiunile companiei, deja în scădere cu 9% din ianuarie, au înregistrat noi căderi în ultima perioadă.
Se distanțează chinezii de mașinile sport germane? Se pare că acestă piață nu mai este ceea ce a fost, iar vânzările produselor de lux au o tendință de scădere, de la pandemie și continuând cu criza imobiliară, care continuă să facă victime. Prin urmare, clienții chinezi se orientează mai mult către producătorii locali de automobile electrificate.
Producătorii chinezi au înțeles perfect interesul pentru segmentul premium, unde și marjele sunt mari. BYD (cu marca Denza) și NIO oferă deja modele high-end care se vând foarte bine, pentru că sunt ceva mai ieftine decât cele germane și încep să câștige și prestigiu. Spre marea consternare a celor de la Porsche, care acum mizează pe a doua piață a mărcii, care între timp a devenit prima: Statele Unite și Canada.
Porsche a expediat suplimentar 10.000 de unități peste Atlantic, de la începutul anului. Puțin, dacă e să comparăm cu cele aproape 30.000 de mașini pe care nu a reușit să le vândă în China.
În ciuda acestei scăderi, în mod ciudat, Porsche își menține strania foaie de parcurs a electrificării și a prețurilor mari. Modelul Macan în versiune termică nu va fi reînnoit, iar un noul SUV electric de categorie grea, cu 7 locuri, a rămas în planurile companiei.
În plus, Porsche refuză să se angajeze în bătălia reducerilor de prețurilor, în care s-au avântat BMW și Mercedes. În mod evident, încearcă să își mențină marjele celebre, cu riscul de a vinde mai puține mașini. Însă chiar dacă se menține un profit nealterat pe fiecare model distribuit, cifra de afaceri este mai mică și, în cele din urmă, profitul are de suferit.
Desigur, Porsche și-a avertizat investitorii, explicându-le că zona de turbulențe prin care trece este doar o perioadă de tranziție. Însă nu se știe cât va dura, iar un investitor nu este condus numai de pasiunea nemărginită pentru mașinile sport fabricate la Zuffenhausen.
În plus, bate un nou vânt dinspre China, care nu aduce prea multe lucruri bune pentru producătorii europeni. Potrivit asociației producătorilor auto germani, chinezii ar pregăti un răspuns la taxele vamale instituite de Europa, dacă acestea vor fi adoptate definitiv, în noiembrie. Beijingul ar urma să răspundă cu o nouă taxă, de 10% până la 25%, pentru automobilele de import cu motor mai mare de 2,5 litri. O taxă care ar da bătăi de cap în primul rând unui producător precum Porsche.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!