Dacia, parte din Grupul Renault: 20 de ani de succes
07.08.2024
        
Distribuie acest articol!   

De la un brand învechit, exponent al unei industrii uzate moral, cu o gamă de modele demodată, Renault a transformat Dacia într-un constructor puternic și extrem de profitabil, capabil să atragă noi clienți. De la primul Logan până la cea de-a treia generație Duster, recent lansată, Dacia a parcurs două decenii de succes pe linie.

Poveștile de succes, precum cea a brandului Dacia, de când a devenit parte a Grupului Renault, sunt foarte rare în industria auto.

Pornind de la foarte puțin, din 2004 și până în prezent, Dacia a vândut peste 9 milioane de vehicule la nivel global, a devenit lider de vânzări la nivel european și afișează o rentabilitate de invidiat pentru multe grupuri auto.

Puțini au fost oamenii, chiar și în cadrul companiei Renault, care au crezut la început în potențialul brandului românesc. Totuși, cineva a avut încredere: nimeni altul decât șeful Renault de la acea vreme, Louis Schweitzer.

El a intuit că un automobil „modern, robust și accesibil”, la prețul de doar 5.000 de euro, ar putea atrage clienți, în special pe piețele emergente. Achiziția Dacia, în septembrie 1999 a oferit oportunitatea de a materializa această ambiție.

O echipă dedicată a venit la Pitești și a lucrat la proiectul X90, care avea să devină Logan. În loc să proiecteze mașina apoi să calculeze prețul de vânzare, inginerii au făcut exact invers: pornind de la un preț de 5.000 de euro, s-au concentrat pe calitățile esențiale, renunțând la tot ce era de prisos.

Această abordare „design to cost” a fost în contradicție cu tradiția marilor grupuri din industria auto. Pentru a o materializa, întregul proces a fost simplificat.

De pildă piesele din tablă au fost concepute pentru a fi ușor de ștanțat, oglinzile retrovizoare erau interschimbabile stânga-dreapta, tabloul de bord a fost realizat dintr-o singură bucată etc. De asemenea, s-au preluat o serie de componente de la modele existente – platforma mecanică și sistemul de încălzire de la Clio, gurile de aerisire de la Espace 4 etc.

De asemenea, s-a profitat de costurile foarte mici cu forța de muncă și furnizorii din România. Prezentat la Technocentre pe 2 iunie 2004, Logan a fost întâmpinat cu entuziasm de presă, chiar dacă nu era planificat să fie comercializat în Europa de Vest. Nu peste mult timp, însă, noua Dacia avea să treacă de fosta Cortină de Fier.

Apoi, lucrurile au început să se miște rapid. Gama de modele s-a extins odată cu lansarea Logan MCV cu șapte locuri, a citadinei Sandero și a SUV-ului Duster. Dacia și-a extins prezența internațională cu fabrici în Maroc, Algeria, Columbia și Brazilia.

Oferta a devenit mai atrăgătoare, începând cu Sandero Stepway, cu un design mai spectaculos, și continuând cu introducerea unor finisaje mai rafinate (Extreme) și a echipamentelor mai moderne (GPS, deschidere hands-free, cameră pentru marșarier etc). Dacia s-a schimbat în timp, la fel ca și clienții săi.

Dacia intră acum într-o nouă etapă. Înăsprirea standardelor antipoluare și de siguranță pune sub semnul întrebării principiul tradițional al reutilizării componentelor testate („carry over”). Astfel, începând cu Sandero 3, modelele Dacia sunt construite pe platforma actualului Clio.

O schimbare care a dus la creșterea prețurilor, chiar dacă ele rămân, totuși, sub cele ale concurenței. Mai mult, inflația a afectat mai puțin clienții Dacia, puterea de cumpărare rămânând în medie aceeași, comparativ cu clienții altor mărci.

Aceasta, alături de fiabilitatea excelentă a produselor, este, fără îndoială, explicația pentru fidelitatea excepțională a clienților Dacia. Conform unui studiu recent AAA Data, 82% dintre proprietarii de Dacia cumpără tot o Dacia. Este a doua cea mai bună rată de loialitate de pe piață. Acest lucru este de bun augur pentru noul și ambițiosul Duster, precum și pentru viitorul său frate mai mare, Bigster, așteptat anul viitor.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!