Până mai ieri o adevărată locomotivă a industriei auto europene, Volkswagen este în prima linie și atunci când aceeași industrie dă semne că se îndreaptă spre o criză de amploare. Știrile din ultima vreme prefigurează un viitor foarte sumbru pentru gigantul german, cel puțin pe termen scurt.
Interesant este și faptul că toate semnalele negative din ultima vreme par să fie centralizate pe Grupul Volkswagen și nu par a se extinde și la alți constructori europeni. Dar ce se întâmplă, de fapt, la Wolfsburg?
Un plan de reduceri care nu vine de nicăieri
Primul semnal negativ a fost cel care relata despre un plan economic fără precedent, marcat de concedieri și închideri de fabrici în Germania. Într-un document intern Volkswagen se vorbește despre pierderea tot mai mare de competitivitate a Germaniei. „Nu mai pot fi excluse închiderile unor fabrici de vehicule și componente”, indică documentul în cauză, confirmând posibilitatea unor măsuri drastice de ajustare a producției.
O astfel de măsură ar marca un punct de cotitură istoric pentru Volkswagen, care nu a închis niciodată o fabrică în Germania, în cei 87 de ani de existență. Ultima închidere a unei fabricii a fost în 1988, în Westmoreland, Statele Unite.
Reacția sindicatului și a consiliului de întreprindere, conduse de Daniela Cavallo, nu s-a lăsat deloc așteptată, calificând proiectul drept „un atac împotriva locurilor de muncă, a fabricilor și a echipelor noastre contractuale”. Daniela Cavallo a declarat într-un comunicat de presă: ”Ne vom apăra cu fermitate împotriva acestor acțiuni. Cât timp sunt eu aici, nu va exista nicio închidere a fabricilor Volkswagen!” La rîndul său, Thorsten Gröger, directorul regional al IG Metall pentru Saxonia Inferioară, a calificat planul drept „iresponsabil”, afirmând că acesta „pune în pericol structura de rezistență a Volkswagen”.
Evident, acest plan economic nu vine de nicăieri. La sfârșitul anului 2023, Grupul Volkswagen a implementat un program vast de reducere a costurilor, pentru a crește profitabilitatea. Cu toate acestea, recent s-a anunțat că obiectivele stabilite nu au putut fi atinse. Acest lucru a dat naștere unor discuții despre concedieri și închideri de fabrici, măsuri care nu sunt ușor de implementat din cauza reprezentării puternice a angajaților și a implicării regiunii Saxonia Inferioară ca acționar.
Volkswagen produce prea multe mașini
Și totuși, schimbările sunt necesare, la fel cum cauzele nu pot fi atribuite în exclusivitate „motoarelor termice” sau „mașinilor electrice”.
Volkswagen se confruntă în prezent cu mai multe dificultăți, inclusiv în ceea ce privește producția. Compania operează cu două fabrici excedentare, care produc anual 500.000 de vehicule. Vânzările din China, una dintre piețele sale principale, sunt în scădere, iar în Europa cererea este sub așteptări. Toți acești factori duc la subutilizarea capacităților de producție și la creșterea costurilor de gestionare.
Volkswagen are la îndemână, în prezent, două soluții. Prima ar fi reducerea producției sau chiar închiderea temporară a fabricilor. Cea de-a doua ar presupune continuarea producției, chiar dacă mașinile ar fi vândute în pierdere, ceea ce ar diminua și mai mult profitabilitatea și ar reduce valoarea de revânzare, deja afectată.
Start cu stângul în electrificare
După scandalul emisiilor de acum nouă ani, celebrul Dieselgate, Volkswagen a făcut o schimbare fundamentală și a mizat pe automobilul electric. În acest sens a lansat o platformă tehnică nouă, dedicată mașinilor electrice, celebra MEB.
Totul pare să fi fost făcut pe repede înainte, iar primele modele au fost lansate prea devreme. Reputația gamei ID a avut de suferit, în special compacta ID.3, aspru criticată pentru calitatea materialelor utilizate la interior și mai ales pentru livrarea primelor exemplare cu erori majore de software.
Deși toate aceste probleme au fost rezolvate, vasta ofensivă lansată de fostul CEO al grupului, Herbert Diess, nu a dat încă roade. În Germania, de exemplu, cererea a scăzut drastic după eliminarea subvențiilor, evidențiind cât de importante sunt anumite măsuri pentru a stabiliza piața vehiculelor electrice. Situația a forțat autoritățile să ia în calcul reintroducerea subvențiilor, însă doar pentru companii.
Probleme mari și în China
Chiar și în China, una dintre cele mai importante piețe pentru Volkswagen, compania se confruntă cu dificultăți. Cota sa de piață este în scădere, în contrast cu cea a mărcilor locale și în condițiile în care vânzările de mașini electrice continuă să crească. În plus, autoritățile din China sprijină industria autohtonă, ceea ce complică situația pentru producătorii străini.
Situația actuală a Grupului Volkswagen în China este simptomatică pentru industria auto mondială. Pe măsură ce vehiculele electrice câștigă cotă de piață, cele cu motor termic pierd teren. După ce a investit masiv în infrastructura de producția de vehicule termice, se confruntă acum cu capacități de producție subutilizate.
Anul trecut, cele 39 de fabrici Volkswagen din China au produs cu 25% mai puține vehicule decât capacitatea lor dinainte de pandemie. Grupul german se vede nevoit să își adapteze infrastructura și să își reorienteze strategia în China, transformând fabrici pentru a produce vehicule electrice sau pur și simplu oprind producția.
Prima fabrică de pe lista celor propuse pentru închidere este cea din Nanjing, unde sunt produse în prezent Volkswagen Passat și diverse modele Skoda. Cu o capacitate anuală de 360.000 de vehicule, această fabrică și-ar putea înceta activitatea încă de anul viitor. Mutarea vine după închiderea, în urmă cu doi ani, a unei fabrici SAIC-Volkswagen din Shanghai, activă de la mijlocul anilor 1980.
O altă fabrică din Shanghai și-a redus deja producția și are viitorul incert, ceea ce scoate în evidență dificultățile întâmpinate de producătorul german în China, în special cu marca Skoda.
Fabrica istorică Anting, cândva o mândrie a alianței cu SAIC și un simbol al ascensiunii clasei de mijloc a Chinei, a încetat producția de automobile în 2022. A fost transformată în centru de cercetare și dezvoltare, în timp ce liniile de producție sunt transferate către fabrică din Yizheng, provincia Jiangsu.
Volkswagen intenționează să folosească această fabrică din Shanghai și pentru producția de vehicule electrice. Compania a deschis deja o nouă fabrică de 300.000 de mașini dedicată vehiculelor electrice pe același amplasament, semn al angajamentului de a se repoziționa pe segmentul electric din China.
Ce e de făcut?
Pentru a depăși toate aceste provocări, Volkswagen va trebui să pună în aplicare un program de reducere a costurilor. Compania poate spera la o redresare economică anul viitor, însă standardele mai stricte din 2025, impuse de UE privind emisiile de CO2, vor obliga constructorii să producă vehicule electrice cu orice preț.
Potrivit calculelor presei germane, Volkswagen ar trebui să își reducă vânzările de mașini termice în Europa cu 14%, dar în același timp să înregistreze cu 15% mai multe mașini electrice pentru a respecta limita de 95 g/km.
Dacă nu se face acest lucru, Volkswagen riscă o amendă de până la 90 de euro pe gram în exces și pe vehicul vândut. În total, amenda ar putea fi de câteva miliarde de euro. Așadar, situația actuală nu este deloc roză la Volkswagen, iar viitorul pare chiar mai sumbru!
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!