Prea puține mașini electrice și foarte multe SUV-uri termice vândute ar putea costa constructorii foarte scump. Acesta este avertismentul emis în cel mai recent raport Dataforce, preluat de Automotive News Europe.
Raportul prognozează imposibilitatea constructorilor de a-și atinge obiectivele de reducere a emisiilor CO2 pentru mașinile noi care vor fi vândute în 2025. Dacă aceasta situație se va confirma, constructorii riscă amenzi enorme, care pot fi de ordinul miliardelor de euro.
Conform studiului, realizat pe baza rezultatelor obținute de constructori în prima jumătate a acestui an, se estimează că emisiile de dioxid de carbon ale mașinilor noi din fiecare categorie vor depăși anul viitor pragul de 81 de grame per kilometru, stabilit de Uniunea Europeană pentru combaterea schimbărilor climatice. Această depășire va atrage amenzi de 95 de euro pentru fiecare gram în plus, pentru fiecare mașină vândută.
După cum bine se știe deja, Europa va implementa regulamentul CAFE (Corporate Average Fuel Economy) începând cu 1 ianuarie 2025. Acesta va impune o reducere suplimentară a emisiilor de CO2, stabilind acest nou prag de 81 g/km, mai restrictiv comparativ cu cel de 95 g/km, din ultimii trei ani.
Până în 2030, obiectivul va ajunge la 50 g/km, un prag imposibil de atins fără includerea mașinilor electrice în gamă. Deși 2035 este o dată importantă, anul 2025 deja provoacă îngrijorări în rândul constructorilor, mai ales în contextul încetinirii creșterii vânzărilor de mașini electrice, ceea ce complică și mai mult situația.
Doar Tesla, care comercializează exclusiv modele electrice, și grupul chinez Geely, ajutat de modelele electrice Volvo, sunt în prezent sub limita maximă care trebuie respectată. Toyota nu este departe de obiectiv, cu o medie de 105 g/km, datorită hibrizilor. În rest, toate celelalte grupuri sunt expuse unui risc ridicat de a fi sancționate.
Potrivit estimărilor, Grupul Volkswagen, care este lider pe piața europeană, ar putea plăti amenzi de peste patru miliarde de euro, adică aproximativ 19% din profit, conform cifrelor din 2023. Grupurile Renault și Stellantis sunt expuse și ele la riscul unor amenzi de aproximativ un miliard de euro (până la 28% din profit).
Cum ar putea fi evitate amenzile? Pe hârtie, pare simplu: prin creșterea vânzărilor de mașini electrice. Din păcate, piața acestora a încetinit semnificativ, odată cu recenta scădere a subvențiilor. Cota de piață a automobilelor alimentate cu energie electrică, în Europa, a atins 13,3% în primele șase luni ale anului 2024, față de 13,8% înregistrată în aceeași perioadă a anului trecut.
Alternativa ar fi crearea unor „pool”-uri de emisii cu grupuri mai eficiente, așa cum intenționează să facă Volkswagen, cumpărând credite de CO2 de la Tesla, de exemplu. Pe de altă parte, producătorul german solicită autorităților europene să adapteze reglementările la realitățile de pe piață, așa cum de altfel au solicitat deja BMW și Renault.
Emisii medii de CO2 (pe grupuri, ianuarie-iunie 2024)
Ford: 125 g/km
Volkswagen: 123 g/km
Renault – Nissan – Mitsubishi: 114 g/km
Stellantis: 113 g/km
Daimler: 108 g/km
Hyundai: 108 g/km
BMW: 106 g/km
Toyota: 105 g/km
Geely: 56 g/km
Tesla: 0 g/km
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!