Rechemările în serivce, pentru remedierea unor probleme, după ce auotomobilul a fost livrat la client, aproape că au devenit o obișnuință în industria auto. Totuși, unele acțiuni de acest fel pot avea efecte majore pentru constructori.
Este și cazul unei recente rechemări anunțate de BMW, în urma căreia acţiunile companiei bavareze au scăzut cu 9,6% (cea mai mare scădere din martie 2020!) și a avut efecte similare și asupra furnizorului Continental, care a pierdut la rândul său 10% din capitalizarea bursieră.
Dar ce a provocat un asemenea seism? La un control de calitate, inginerii BMW au observat o posibilă problemă la unitatea electronică a sistemului de frânare cu care sunt dotate mai multe familii majore de modele ale mărcii.
Sunt vizate Seria 2 Active Tourer, X1, iX1, Seria 5, X5, X6, XM, Seria 7, i7 și X7 produse între 27 iunie 2022 și 26 octombrie 2023.
Este vorba de o întrerupere, în cazuri rare, a semnalelor recepționate de Sistemul de Frânare Integrat (IBS). Această disfuncționalitate poate duce la o defecțiune a servo-frânării, a asistenței la frânare sau chiar a dispozitivelor electronice, precum ABS și ESP. În final, efectul este o creștere a distanțelor necesare pentru oprire. Riscul de accident este, în acest caz, deloc neglijabil.
Adevărata problemă a BMW, în acest caz, este amploarea acțiunii: trebuie rechemate nu mai puțin de 1,5 milioane de maşini! Ea va afecta profitul companiei în acest an, ba chiar mai mult, va adâncind criza auto la nivel european.
BMW Group a anunțat deja că estimează venituri mai mici pentru exerciţiul financiar 2024, cu o marjă operaţională (EBIT) în scădere până la 6%. Iar opririle livrărilor pentru automobilele care nu sunt deja predate clienţilor vor avea un efect negativ asupra vânzărilor la nivel mondial în a doua jumătate a anului. În paralel, costurile suplimentare de garanţie, în valoare de câteva sute de milioane, se vor regăsi în al treilea trimestru.
Rechemarea a fost declanșată într-un moment în care, oricum, cererea era scăzută pe piața din China, afectând volumele vânzărilor, interesul în piață fiind în continuare scăzut.
Uriașa rechemare a determinat BMW să oprească producția la cea mai mare uzină a mărcii din Europa, cea din Dingolfing, acolo unde au fost produse mașinile din lotul rechemat. Problema este deosebit de complicată și pentru că există pe stoc circa 300.000 de automobile ce nu mai pot fi livrate până când problema cu frânele nu este remediată.
Vinovatul pentru această situație este compania Continental, în calitate de furnizor al componentelor cu probleme. Rechemarea este o lovitură puternică și pentru acest gigant tech al industriei auto germane, care tocmai trece printr-o restructurare, în cadrul căreia va disponibiliza 7.000 de salariați, precum și printr-o anchetă de declanșată de autoritățile europene, fiind banuită de fixarea ilegală a preţurilor.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!