Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost (1906). „Cea mai bună mașină din lume”
17.09.2024
        
Distribuie acest articol!   

Este unul dintre pilonii pe care celebra companie britanică și-a clădit notorietatea încă din perioada timpurie și modelul care a transformat Rolls-Royce în producătorul suprem de limuzine de lux. Seria a fost prezentată în premieră la Salonul Auto Olympia din 1906, iar de-a lungul celor 18 ani de producție s-au asamblat aproape 8.000 de șasiuri, inclusiv versiuni de luptă blindate, folosite în Primul Război Mondial. Dintre acestea, mai bine de 6.200 au fost fabricate în Anglia, iar puțin peste 1.700 de exemplare s-au asamblat în SUA. Multe dintre acestea sunt funcționale și astăzi.

Mașina a avut un motor cu șase cilindri în linie, la început de 7.036 cmc, apoi de 7.428 cmc, din 1910, care transmitea puterea de 48 CP la roțile din spate printr-o cutie de viteze manuală cu trei trepte, apoi cu patru trepte, din 1913. Dezvoltarea continuă a permis creșterea puterii la 80 CP și îmbunătățirea dotărilor, ca de pildă introducerea lămpilor electrice, opțional în 1914, apoi în dotarea standard, din 1919.

Caroseriile păstrează ceva din măiestria tipică constructorilor de trăsuri ai epocii, transformați din mers în carosieri. Așadar, un automobil de lux de la acea vreme avea interioarele cu detalii atent lucrate, din lemn sau alamă, broderii din mătase, uși sculptate din fildeș și geamuri din sticlă șlefuită, portbagaj din răchită împletită, lămpi cu lentile din cristal. Opulență și stil grandios!

Supranumit Silver Ghost („fantoma argintie”), modelul a fost foarte apreciat pentru fiabilitatea sa, funcționarea silențioasă și ușurința la condus, în special exemplarele produse înainte de izbucnirea Primului Război Mondial. De altfel, lui i se datorează expresia „cele mai bune mașini din lume”, referitoare la automobilele Rolls-Royce și lansată de publicația Autocar, în 1907.

Însă porecla Silver Ghost a purtat-o inițial un singur exemplar, cel cu șasiul nr. 60551, a douăsprezecea mașină din serie, fabricată în 1907. Caroseria acesteia, modelul deschis Semi-Roi des Belges, a fost construită la atelierele Barker & Co. din Londra. Pentru a se potrivi cu vopseaua argintie, la placarea lămpilor și accesoriilor alama a fost înlocuită cu argint, iar lemnul de pe bord a fost înlocuit cu aluminiu. Compania a transformat acest exemplar în „demo car”, iar datorită culorii și funcționării silențioase a fost alintată „fantoma argintie”. Presa a preluat-o și s-a generalizat rapid, dar nu a fost recunoscută ca nume oficial de către Rolls-Royce. Abia în 1925, când s-a lansat modelul înlocuitor, Phantom, pentru a evita confuziile, s-a decis ca toate exemplarele 40/50 să fie numite Silver Ghosts.


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!