Colecția de vis. 101 bijuterii auto
16.03.2023
        
Distribuie acest articol!   

Mereu am colectat informații, am scris despre automobile sau pur și simplu le-am admirat. După ce am făcut-o vreme câteva decenii, nu pot vorbi despre un anume model preferat. În schimb, am o listă.

Nu este deloc genul de listă reprezentativă, care să acopere toate zonele și perioadele din evoluția automobilului. Este doar o parte din rezultatul documentărilor mele în privința anumitor automobile, cu precădere acelora pe care le consider de suflet. Dacă vreți, este ca playlist-ul preferat al unui DJ – o selecție pur subiectivă.

Fiecare model care și-a găsit locul în această listă m-a impresionat prin ceva anume – performanțe, design, inovație, longevitate sau istorie. Este, de fapt, o colecție de vis, formată din creații auto de excepție. O colecție imposibil de transpus în realitate, dar perfectă în imaginația autorului.

Sunt reunite automobile de toate felurile și din toate timpurile, de la exemplare unice la modele care au fost produse în masă, de la populare la exclusiviste, de la geniale prin simplitate la mașini virtuale sau modele interzise circulației pe drumurile publice.

Mereu am ținut să împărtășesc cele aflate cu cei care, la fel ca mine, iubesc automobilele. Așa a apărut această listă. A trebuit să mă opresc (și am făcut-o cu greu) la 101, fie și numai pentru că este un număr-simbol, cu trimitere la istorii frumoase.

Acest proiect, la care am lucrat „din mers” și cu mult drag, a atins punctul culminant când totul s-a regăsit între coperțile unei cărți, într-o versiune mult mai amplă decât cea de aici. Cartea a fost lansată la Timișoara, pe 25 iulie 2024, sub egida Editurii Politenica.

Eugen COCEA

A.L.F.A. 40/60 HP Aerodinamica (1913)
Primul monovolum din istoria automobilului

Alfa Romeo 16C Bimotore (1935)
Unde-s două, viteza crește!

Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica (1953-1955)
Sfânta Treime a designului auto

Alfa Romeo Bertone Carabo (1968)
Cărăbușul… cosmic

Alfa Romeo Montreal (1967)
Aspirația supremă

Aston Martin DB4 GT Zagato (1960)
Probabil cel mai râvnit Aston Martin

Aston Martin DB5 Goldfinger (1963)
Mașina lui James Bond

Aston Martin DBS Superleggera Concorde (2019)
Inspirație supersonică

Aston Martin Lagonda (1974)
Primul automobil cu instrumentar digital și computer de bord

Aston Martin Valkyrie (2019)
La porțile Formulei 1

Audi Quattro (1980)
ADN-ul Audi

Audi RSQ Concept (2004)
Vedeta de la Hollywood

Austro-Daimler „Sascha” (1922)
Buturuga mică

Auto Union Type C (1936)
Săgeata supraponderală

Bentley Blower 4½-litre (1930 / 2020)
”Continuarea”, după 90 de ani!

Bentley Speed 8 (2003)
Danke, Audi!

Benz Patent-Motorwagen (1885)
„Certificatul de naștere”

BMW 3.0 CSL by Alexander Calder (1975)
Primul BMW Art Car

BMW 328 (1936)
Un roadster vizionar

BMW Isetta (1955)
Simbolul reconstrucţiei germane postbelice

BMW Turbo (1972)
Pionierul conceptelor

BMW Z1 (1989)
Inițiala viitorului

Bugatti Bolide (2020)
Definiția superlativului

Bugatti Type 13 „Brescia” (1920)
Prima „voiturette” de succes

Bugatti Type 35 (1924)
Capodopera

Bugatti Type 41 Royale (1926)
Limuzina magnifică

Bugatti Type 57 SC Atlantic (1936)
Cea mai frumoasă mașină din toate timpurile

Bugatti W16 Mistral (2022)
Cel mai rapid roadster

Chevrolet Corvette EX-122 (1953)
Visul american

Citroën 2CV (1948)
Minimalismul întruchipat

Citroën CX (1974)
În numele aerodinamicii

Citroën DS (1955)
Zeița de la Élysée

Citroën Karin (1980)
Piramida lui Fiore

Citroën Traction Avant (1934)
Configurația standard

Cugnot Fardier (1770)
Primul vehicul autopropulsat

Dacia Duster Concept (2009)
Primul concept car Dacia din ”era Renault”

Dacia Sport Turbo (1986)
Cel mai spectaculos automobil românesc din perioada comunistă

De Dion, Bouton Et Trepardoux Dos-à-Dos ”Marchiza” (1884)
Cel mai vechi automobil funcțional

DeLorean DMC-12 (1981)
Pentru călătorii în timp

Ferrari 250 GTO (1962)
Mai valoros decât aurul

Ferrari 330 P4 (1967)
Revanșa lui Enzo Ferrari

Ferrari F2001 (2001)
Arma lui Schumi

Ferrari Monza SP (2018)
Icona Barchetta

FIAT S.76 (1910)
Bestia reînviată

Ford Model T (1908)
Mașina care a pus lumea pe roți

Ford P1 (2020)
„Away From Keyboard”

Ford Tudor Deluxe Sedan Stainless Steel (1936)
Caroseria fără de moarte

Gemballa Avalanche (1985)
Aripa inconfundabilă

General Motors Firebird (1954-1958)
Cu aripile pe pământ

Gordon Murray T.50 (2020)
Ultimul hypercar analog

Hispano Suiza Carmen (2019)
În căutarea gloriei de odinioară

Hongqi L-Concept (2021)
Lux ”made in China”

Isotta Fraschini Tipo 8A „Flying Star” / Carrozzeria Touring (1931)
Capodopera pierdută

Jaguar E-Type (1961)
Reperul anilor 1960

Jamais Contente (1899)
Torpila care a bătut suta

Koenigsegg Gemera (2020)
Primul Mega-GT

Lamborghini Countach LP 500 (1971)
Exemplarul nr. 1, reconstruit după o jumătate de secol

Lamborghini Diablo (1990)
Ultimul taur clasic

Lamborghini Egoista (2013)
Hedonismul dus la extrem

Lamborghini LM002 (1986)
Rambo Lambo

Lamborghini Miura SV (1971)
Cel mai prețios Lamborghini

Lancia Aurelia B20 Gran Turismo (1951)
„Frumusețea naturală”

Lancia Delta HF Integrale 16V Evoluzione (1992)
Regina raliurilor

Lancia Stratos HF (1971)
De la zero

Laurin & Klement Voiturette A (1905 / 2020)
Primul automobil produs la Mladá Boleslav, reinterpretat în cheie modernă

Lohner-Porsche „Semper Vivus” (1900)
Primul hibrid

Maserati A6 1500 (1947)
Primul Gran Turismo

Maybach Exelero (2005)
Pentru Fulda

Maybach Zeppelin (1930)
Precum în cer, așa și pe pământ

Mazda MX-5 (1989)
Pentru plăcerea pură a condusului

McLaren F1 (1992)
„Automobilul sport suprem”

McLaren-Honda MP4/4 (1988)
Alinierea planetelor

Mercedes-Benz 540 K Special Roadster (1936)
Miss Sindelfingen

Mercedes Simplex (1901 / 2019)
Primul automobil de lux

Mercedes-Benz 300 SL (1952)
Primul SL

Mercedes-AMG One (2022)
Prima mașină de Formula 1 pentru șosea

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé (1955)
Cel mai scump automobil din lume

Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss (2003)
În onoarea „campionului fără coroană”

Mercedes-Benz W 125 (1937)
De la Grand Prix la Rekordwagen

Opel Elektro GT (1971)
Șase dintr-un fulger!

Pagani Huayra Tricolore (2020)
Trei culori, trei exemplare „zburătoare”

Panhard & Levassor Type A (1894)
Prima victorie din istoria sportului cu motor

Pegaso Z-102 (1951)
„Ferrari spaniol”

Peugeot 205 Turbo 16 (1983)
Numărul sacru

Peugeot VLV (1941)
Conceptul de electromobilitate urbană

Pininfarina Battista (2022)
În onoarea maestrului

Porsche 919 Street Concept (2017)
O idee mult prea nebunească?

Porsche 959 (1985)
Demnă de capsula timpului

Porsche Type 64 (1939)
Primul automobil cu numele Porsche

Renault 5 Turbo (1980)
Cenușăreasa hot hatch

Renault Avantime (2001)
Înaintea timpului său

Renault Type CB Coupé de Ville (1912)
Vedeta de pe Titanic

Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost (1906)
„Cea mai bună mașină din lume”

Rolls-Royce Phantom l Jonckheere Aerodynamic Coupé (1925 / 1935)
„The Round Door Rolls”

Škoda 935 Dynamic (1935)
Frumoasa abandonată și răscumpărată

Shelby 427 Cobra Roadster (1966)
Preferata lui Carroll Shelby

Toyota Hilux (1968)
Dominantul

Volkswagen ID.R (2018)
Ambasadorul electromobilității

Volkswagen Karmann Ghia (1955)
Italian la exterior, german pe dinăuntru

Volkswagen Käfer (1938)
Mașina poporului

Volkswagen Phaeton (2001)
Ambiția „patriarhului”

Distribuie acest articol!