Rolls-Royce Phantom l Jonckheere Aerodynamic Coupé (1925 / 1935). „The Round Door Rolls”
24.09.2024
        
Distribuie acest articol!   

Este una dintre cele mai impresionante limuzine Rolls-Royce, datorită caroseriei actuale, o adevărată capodoperă art deco, stilul anilor 1930. Este un unicat realizat de Jonckheere Carrosiers, o companie belgiană înființată de Henri Jonckheere în 1881, un nume cunoscut acum mai degrabă pentru caroseriile și interioarele de autobuze, dar care la acea vreme era și un apreciat carosier de automobile.

A fost trimisă în 1925, sub formă de șasiu, unui carosier, așa cum erau livrate toate automobilele Rolls-Royce din epocă. Un cabriolet realizat de Hooper & Co. a fost alegerea primul proprietar, o oarecare doamnă Hugh Dillman, din Detroit, în materie de caroserie. Dar a fost nemulțumită de rezultat și a refuzat mașina, care nu a mai părăsit Anglia și a fost revândută ulterior, ca nouă. A ajuns la Raja din Nanpara, un prinț din India aflată sub dominație britanică.

După ce a schimbat câțiva proprietari, în jurul anului 1934 mașina a ajuns la atelierele Jonckheere din Belgia, pentru a fi recarosată. Noua caroserie, confecționată integral în regim manufacturier, a inclus uși rotunde, trapă dublă, faruri în formă de glonț, aripă dorsală stabilizatoare, radiator înclinat (este unul dintre puținele Phantom cu grila frontală modificată), chiar și… bagaje confecționate la comandă. Pentru geamurile laterale, dată fiind forma ușilor, zona vitrată este formată din două bucăți de sticlă tăiată în semilună, care se închid printr-un ingenios sistem rotativ, de unde și porecla mașinii, „The Round Door Rolls” („Rolls-ul cu ușile rotunde”).

Caroseria aerodinamică impresionează și în prezent pentru că este enorm de lungă (6 metri!), cu linii în forță, grilă supradimensionată, statură impunătoare și aspect extravagant. O creație unică, elegantă și foarte modernă la momentul apariției, datorită formelor geometrice, foarte populare la acea vreme. Sub capotă se ascunde un imens motor cu șase cilindri în linie, de 7,66 litri, cuplat la o transmisie manuală cu 4 trepte. Mașina este suficient de silențioasă pentru ca la interior să se poată purta o conversație în timpul deplasării cu viteză ridicată.

Imediat după recarosare, în august 1936, a participat la unul din primele concursuri de eleganță de pe riviera franceză, organizat la Cannes. În ciuda controverselor iscate de design, s-a numărat printre premiante. După cel de-Al Doilea Război Mondial a ajuns în SUA și a schimbat numeroși proprietari. A revenit în atenția lumii în 1991, când un colecționar japonez a achiziționat-o la o licitație, cu doar 5.000 de mile la bord, pentru 1,5 milioane de dolari. Apoi, în primăvara anului 2001, a intrat în posesia Muzeului Auto Petersen. A urmat o recondiționare completă, în urma căreia a fost adusă la varianta actuală, o elegantă combinație de negru la exterior cu roșu la interior.


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!