Pentru prima dată în istoria sa, Grupul Volkswagen ia în considerare închiderea anumitor fabrici din Germania. Cel mai mare constructor european de automobile și-a propus să realizeze economii în valoare de mai multe miliarde de euro la principala sa marcă, Volkswagen.
Planul prevede concedieri și chiar închiderea de fabrici din Germania , într-un context de pierdere a competitivității.
Aceste măsuri drastice, care vor fi aplicate pentru ajustarea producției în vederea îmbunătățirii profitabilității, pune la îndoială acordul cu sindicatele, care garantează locurile de muncă până în 2029.
Este un plan economic de amploare fără precedent, provocat în principal de concurența chineză și mediul economic dificil. O situație pe care cei din vârful companiei o caracterizează ca fiind „extrem de tensionată”.
Într-un document intern, Volkswagen evidențiază pierderea tot mai mare de competitivitate a Germaniei. „Nu mai pot fi excluse închiderile de fabrici de autovehicule și componente”, ceea ce confirmă posibilitatea unor măsuri drastice de ajustare a producției la cerere.
Măsură ar marca un punct de cotitură istoric pentru Volkswagen, care nu a închis niciodată o fabrică în Germania, în cei 87 de ani de existență. Ultima închidere de fabrică a fost în 1988, când Volkswagen și-a închis facilitatea de producție Westmoreland, din Statele Unite.
Într-o notă alarmistă, Oliver Blume, CEO-ul grupului, sugerează că ar putea fi luate în considerare concedieri definitive. El pune sub semnul întrebării acordul cu sindicatele, din 1994, care garanta locurile de muncă până în 2029, argumentând că plecările voluntare sau pensionările nu vor fi suficiente pentru atingerea obiectivelor economice. „Volkswagen trebuie să acționeze acum decisiv”, spune Blume, într-un moment dificil pentru întreaga industrie auto europeană.
Volkswagen nu a precizat numărul de locuri de muncă potențial amenințate dintre cele 300.000 pe care grupul le are în Germania, dintre care 120.000 doar pentru marca Volkswagen. Per ansamblu, marca Volkswagen este considerată a fi „veriga slabă” a grupului, în prezent.
Decizia Volkswagen este motivată și de un mediu economic din ce în ce mai dificil. Concurența chineză se intensifică, atât în Europa, cât și în China, principala piață. „Mediul economic a devenit și mai dur, iar noii concurenți intră pe piața europeană”, explică Oliver Blume.
În ultima perioadă, Volkswagen a suferit din cauza scăderii vânzărilor, a slăbirii sectorului auto și a concurenței în creștere din partea producătorilor chinezi. În ciuda unui program de economii lansat anul trecut, pentru creșterea profitabilității, rezultatele nu au confirmat așteptările. Profitul net trimestrial al grupului a scăzut cu 4,2%, până la 3,63 miliarde de euro, între aprilie și iunie, din cauza vânzărilor în scădere și a costurilor tot mai mari.
Anunțul Grupului Volkswagen o presiune suplimentară asupra economiei germane, deja slăbită de încetinirea ritmului de creștere și de o industrie afectată de creșterea costurilor energiei, în urma războiului din Ucraina și a încetinirii comerțului mondial.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!