În ciuda temerilor Germaniei cu privire la un război comercial, statele membre ale Uniunii Europene au votat la sfârșitul săptămânii trecute în favoarea impunerii de taxe vamale la automobilele electrice importate din China.
Prin acest vot, Comisia Europeană are acum un ”spațiu de manevră” care îi permite o suprataxare de până la 35%, care se adaugă la taxele de 10% deja existente pentru vehiculele electrice cu baterie fabricate în China. Aceste taxe compensatorii urmăresc restabilirea condițiilor de concurență considerate mai echitabile cu producătorii chinezi, acuzați că beneficiază de subvenții publice masive.
Măsura este văzută ca o modalitate de a apăra industria europeană de automobile, un sector cheie care angajează aproximativ 14 milioane de oameni. Decizia vine în urma unei investigații îndelungate ale Comisiei Europene, care au evidențiat practici de concurență neloială.
Germania, împreună cu alte patru țări (Ungaria, Slovacia, Slovenia și Malta), au votat împotriva măsurii. Opoziția germană se bazează în principal pe temerile privind o escaladare a tensiunilor comerciale cu China, care este cea mai mare piață auto din lume. Producătorii germani BMW, Mercedes și Volkswagen, care au o prezență puternică în China, ar putea fi grav afectați dacă acest conflict va escalada.
În ciuda acestei opoziții, Germania nu a reușit să obțină majoritatea necesară pentru a contracara decizia. Alte state membre, precum Franța, Italia și Polonia, au susținut punerea în aplicare a taxelor, în timp ce alte 12 țări, printre care Spania și Suedia, s-au abținut, în ciuda opoziției exprimate anterior.
Noile taxe vor fi aplicate diferit în funcție de producători și de cooperarea acestora cu ancheta Comisiei Europene. Tesla își va vedea astfel vehiculele lovite cu o suprataxă de 7,8% (doar pentru Modelul 3 fabricat în China), BYD cu 17%, Geely cu 18,8%, în timp ce SAIC va suferi o taxă maximă de 35,3%. Grupurile care au colaborat la anchetă vor fi impozitate cu 20,7%, față de 35,3% pentru cei care nu au făcut-o.
China a criticat ferm decizia europeană, numind-o o abordare „protecționistă”. Ca răspuns, Beijingul a lansat deja anchete antidumping asupra anumitor produse europene, inclusiv carnea de porc, produsele lactate și băuturile spirtoase precum coniacul, sugerând potențiale repercusiuni asupra altor sectoare economice europene.
Cu toate acestea, discuțiile continuă între Valdis Dombrovskis, comisarul european pentru comerț, și omologul său chinez, Wang Wentao, în speranța găsirii unei soluții negociate.
Taxele ar trebui să intre în vigoare pe 31 octombrie 2024 și să fie valabile cinci ani, dacă nu se schimbă ceva în urma negocierilor. În orice moment, suprataxele ar putea fi ridicate dacă s-ar găsi un compromis satisfăcător pentru ambele părți, făcând posibilă remedierea dezechilibrelor identificate de ancheta europeană.
Rămâne acum de văzut care va fi răspunsul Chinei, care în mod logic ar trebui să se ”răzbune” pe anumite tipuri de produse importate din Europa. Pe de altă parte, este de așteptat ca unele mărci chineze de automobile să deschidă fabrici pe Vechiul Continent, ca parte din strategia de evitare a taxelor.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!