Elon Musk, CEO-ul Tesla, intenționează să revoluționeze transportul cu taxiuri autonome la prețuri accesibile. Însă vehiculele autonome nu sunt încă autorizate, iar după cât de lent este ritmul de implementare a reglementărilor în domeniu, nu ne putem aștepta la o evoluție spectaculoasă.
Elon Musk are o înclinație pentru promisiunile greu de respectat, iar cea mai recentă s-ar putea să îi aducă și cele mai multe probleme. Este vorba despre Tesla Cybercab, un robotaxi care va fi comercializat până în 2026-2027 și care, potrivit lui Elon Musk, „ar trebui să cucerească în scurt timp străzile din întreaga lume, începând cu Statele Unite”.
Promisiunea este grozavă și chiar dacă nu ne îndoim neapărat de produs ca atare, s-ar putea ca Elon Musk să se confrunte cu o mare problemă: legislația. Iar legiuitorul, cu siguranță, nu intenționează să schimbe regulile care guvernează utilizarea mașinilor autonome în următorii câțiva ani, mai ales că ultimele experimente sunt departe de a fi fost convingătoare.
Dacă Tesla vrea cu adevărat să lanseze pe piață un automobil fără volan, fără pedale, fără port de încărcare și, mai ales, fără șofer, trebuie să obțină mai întâi autorizațiile necesare de la National Highway Traffic Safety Administration, celebra NHTSA. Este aceeași autoritate americană de reglementare care are Tesla în vizor pentru problemele legate de sistemul său de conducere autonomă.
Vestea bună este că agenția oferă în prezent producătorilor o scutire temporară, permițând distribuirea anuală a unui număr limitat de vehicule autonome, de până la 2.500 de unități, cu respectarea anumitor cerințe federale de siguranță. Aceasta este o evoluție semnificativă comparativ cu Europa, unde legislația în acest domeniu progresează foarte lent. O dovadă clară este faptul că niciun producător nu efectuează teste pe drumurile publice din Europa, deoarece acest lucru este încă interzis.
Prin urmare, totul se va desfășura inițial în Statele Unite (și, probabil, și în China). Totuși, suntem încă în fazele incipiente, iar evoluțiile în acest domeniu sunt adesea lente, chiar foarte lente, iar uneori chiar sunt marcate de eșecuri la primul incident.
Primul obstacol este legiuitorul, iar al doilea este tehnologia Tesla însăși. De ani de zile, compania a promis că va rezolva „anul viitor” problemele conducerii autonome, însă fără succes real până acum. Deși numărul problemelor nu pare mereu atât de mare, ele continuă să existe.
O parte din complicație ar putea proveni din strategia Tesla de a evita utilizarea Lidar în favoarea camerelor video, pentru a reduce costurile. Această abordare nu îi convinge pe mulți experți, care preferă Lidar, acei super-senzori capabili să analizeze în detaliu întregul mediu și să permită vehiculului să se adapteze la orice situație într-o fracțiune de secundă (cel puțin în teorie).
Așadar, orice obstacole iminente ce țin de reglementare se datorează faptului că Tesla nu are și nu poate demonstra deocamdată că are un sistem de conducere automatizat rezonabil de sigur.
Rămâne de văzut de ce este capabil Tesla Cybercab! Însă, cu certitudine, anii vor trece cu viteză mare până vom vedea aceste mașini ciudate capabile să evolueze fără șofer la bord, pe drumurile publice.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!