Industria auto europeană, măcinată de scăderi și incertitudini
08.11.2024
        
Distribuie acest articol!   

De ceva timp, industria auto nu este în cea mai bună formă, iar acest lucru este valabil pentru întreaga piață europeană. Diverse studii și predicții ale analiștilor susțin că principala industrie auto de pe continent, cea germană, va înregistra pierderi semnificative de locuri de muncă, în următorii ani.

Până în 2035, aproape 190.000 de locuri de muncă ar putea dispărea în Germania, în sectorul auto. Această perspectivă nu este surprinzătoare pentru un sector deja slăbit, știind că, din 2019, industria auto din Europa a pierdut deja peste 124.500 de locuri de muncă.

Această situație evidențiază o criză profundă, alimentată de mai mulți factori economici și geopolitici, care ar putea să se agraveze, cu Germania în prima linie. Din ce cauză s-a ajuns în această situație? Mulți arată cu degetul către trecerea la vehiculele electrice, însă această tranziție este doar parțial responsabilă.

Trecerea la electromobilitate este într-adevăr costisitoare pentru producători, necesitând investiții colosale în cercetare, dezvoltare și conversia liniilor de producție. Cu toate acestea, schimbarea nu este suficientă pentru a explica scăderea cu 20% a vânzărilor de vehicule în Europa.

La motive trebuie adăugată și concurența acerbă din partea mărcilor chineze. De câțiva ani, producătorii germani precum Volkswagen, Mercedes și BMW s-au concentrat pe piața chineză, până la punctul de a deveni în mare măsură dependenți de aceasta.

Acum însă respectiva piață pare să se îndepărteze de mărcile europene și să prefere producătorii locali precum BYD sau Geely, care oferă modele electrice la prețuri mai competitive. Pe de altă parte, în Franța și Italia, speranța de a compensa pierderile de locuri de muncă prin sosirea producătorilor chinezi ar putea fi subminată.

Inițial, mai multe mărci chineze plănuiau să investească masiv în Europa, pentru a evita taxele de import. Recent însă, Ministerul Comerțului din China i-a convocat pe principalii directori auto, inclusiv pe cei de la Geely, SAIC și Chery, solicitându-le să suspende toate investițiile din Europa. Decizia vine după ce Uniunea Europeană a decis să tripleze taxele la vehiculele importate din China, ca răspuns la ascensiunea mașinilor chinezești pe piața europeană.

La rândul ei, Franța solicită relaxarea standardului Corporate Average Fuel Economy (CAFE). Paris vrea să ceară Comisiei Europene să nu aplice sancțiunile financiare împotriva producătorilor care nu își îndeplinesc obiectivele de reducere a emisiilor de CO2, în 2025.

Într-un interviu acordat publicației Les Échos, ministrul Economiei, Finanțelor și Industriei din Franța, Antoine Armand, a declarat că „producătorii ferm angajați în electrificarea vehiculelor nu ar trebui să plătească amenzi”. O poziție pe care intenționează să o apere în fața Comisiei Europene, cerând să nu aplice sancțiuni împotriva producătorilor care nu își ating obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 în 2025.

Reamintim, standardul CAFE prevede, de la 1 ianuarie 2025, emisii medii mai mici sau egale cu 81 g CO2/km la automobilele noi vândute. Adică o reducere de 15% a emisiilor față de 2020. Pentru a îndeplini acest obiectiv, producătorii estimează că vor trebui să vândă o mașină electrică pentru fiecare patru mașini termice.

Deocamdată, însă, vânzările de mașini electrice cu baterie sunt departe de acest obiectiv. În acest context, o amendă de 95 de euro pe gram de CO2 în exces, înmulțit cu numărul de mașini vândute în cursul anului, per ansamblu sancțiunile ar putea ajunge la 10 până la 15 miliarde de euro.

Guvernele nu doresc să împovăreze mau mult un întreg sector industrial aflat deja în suferință. Acest lucru nu ar face decât să provoace scăderi ale activității, cu consecințe grave pentru subcontractanți.

Franța nu contestă obiectivul de a pune capăt mașinilor termice în 2035, însă dorește „o soluție țintită”, care să nu oblige actorii cu adevărat angajați în această tranziție să plătească o amendă pentru 2025. Pe de altă parte, guvernul francez nu prezintă detalii concrete cu privire la modul în care intenționează să abroge sancțiunile.

Deocamdată este vorba doar de a convinge Comisia Europeană să nu le aplice, fără a fi nevoie să redeschidă dosarul pe fondul regulamentului. Mai exact, să amâne înăsprirea standardului din 2025 până în 2027 așa cum au cerut mulți producători europeni precum Renault sau Volkswagen.

Rămâne de văzut dacă negocierile pe tema CAFE vor continua sau nu, dar sunt semnale că „greii” europeni par să se ralieze în jurul cauzei franceze. Și premierul italian Georgia Meloni s-a pronunțat deja împotriva sancțiunilor legate de standardele CAFE.

Dacă se ajunge la un consens la Bruxelles, pur și simplu nu ar trebui să se aplice sancțiunile prevăzute în 2025, iar liderii marilor grupuri auto europene ar putea răsufla uşuraţi. Mai puțin cei care a investit deja enorm pentru a fi în conformitate cu standardul CAFE (vezi cazul Stellantis) și care astfel ar avea sentimentul deloc plăcut al celui păcălit…


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!