După zvonurile care anunță închiderea în premieră a unor fabrici din Germania și eliminarea a câtorva mii de locuri de muncă, Volkswagen riscă să se confrunte cu un „conflict social fără precedent”. Afirmația, cu iz de amenințare, aparține sindicatului IG Metall.
Situația Grupului Volkswagen, care se află în centrul unei crize sociale fără precedent, nu mai este o noutate pentru cei care urmăresc îndeaproape evoluțiile din domeniul auto.
În timp ce principalul producător auto european încearcă să își restabilească competitivitatea, reprezentanții personalului avertizează: un conflict social de amploare are șanse mari să izbucnească, dacă aceste proiecte nu sunt abandonate.
Situația pare să devină explozivă, pe măsură ce tensiunea crește, odată cu apropierea unei sesiuni cruciale de negocieri cu conducerea. Conflictul social care se prefigurează va fi unul cum „nu a trăit această țară de zeci de ani”, amenință Thorsten Gröger, negociator al puternicului sindicat IG Metall.
Negocierile între sindicat, reprezentanții angajaților și conducerea Volkswagen se derulează deja de câteva săptămâni. Marea provocare constă în elaborarea unui plan drastic de economii pentru a reduce costurile de producție în Germania și, astfel, de a încerca restabilirea competitivității grupului, aflată în prezent în declin.
Anunțul conducerii, de la sfârșitul lunii octombrie, care vorbește despre un plan de reducere a salariilor cu 10% și revizuirea sistemului de bonusuri, nu a făcut decât să arunce gaz pe foc. Volkswagen vrea să facă economii semnificative, dar IG Metall insistă că acest lucru nu poate fi realizat cu prețul închiderii fabricilor și al concedierilor. Un astfel de scenariu ar fi fără precedent în istoria grupului și ar marca o ruptură clară cu practicile sociale respectate anterior de companie.
Amenințarea cu greve planează acum asupra întregului grup, care este cel mai mare angajator industrial din Germania. Mișcările sociale ar putea începe încă din decembrie, după perioada de dialog social obligatoriu. Potrivit lui Thorsten Gröger, un conflict de amploare ar avea loc „într-o situație de criză geopolitică, slăbiciune economică, un guvern fără majoritate și o industrie în plină transformare”.
Volkswagen a devenit un simbol al crizei industriale germane. Slăbiciunea acestui sector zguduie întreaga economie a țării, iar situația politică este instabilă, de la ruperea coaliției lui Olaf Scholz. la începutul lunii noiembrie. Prin urmare, presiunea asupra Volkswagen este enormă.
Pentru a evita disponibilizările și închiderile de fabrici, IG Metall și consiliul de întreprindere au prezentat un „plan de viitor”. Aceasta propune concesii de la angajați și manageri, cu o reducere temporară a sporurilor și creșterilor salariale, precum și o reducere a timpului de lucru. Acest plan ar urma să reducă supracapacitatea anumitor fabrici, fără a recurge la măsuri radicale.
Potrivit sindicatelor, programul ar face economii de 1,5 miliarde de euro, o cifră încă departe de miliardele de euro considerate necesare de conducerea Volkswagen. IG Metall spune că este gata să continue negocierile, cu condiția ca managementul să renunțe la planurile care vizează închideri de fabrici și concedieri.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!