Confruntat cu provocări economice majore, Nissan caută un investitor cu sprijinul căruia să își garanteze sustenabilitatea. Acest punct de cotitură strategică implică o revizuire a alianțelor, în special cele cu Renault și Honda.
Nissan caută un investitor pentru a-și consolida stabilitatea financiară într-o perioadă complicată. Revizuirea alianței de lungă durată cu Renault și fuziunea cu Honda au loc într-un context dificil, cu o concurență puternică venită din partea producătorilor chinezi și în plină reorganizare în Japonia și Statele Unite.
Producătorul japonez se află într-o situație dificilă. Afectat de scăderea vânzărilor pe principalele piețe și confruntat cu o concurență intensă, Nissan trebuie să-și reevalueze viitorul. Un director Nissan a expus situația, foarte direct, pentru Financial Times: „Avem 12 sau 14 luni pentru a supraviețui”.
Găsirea unui investitor a devenit o prioritate esențială. Nissan caută un acționar stabil, cum ar fi o bancă sau o companie de asigurări, care să înlocuiască o parte din participația Renault. Această schimbare vine pe măsură ce Renault continuă să își reducă cota în Nissan, de la 43% la 36%.
În același timp, Nissan și-a recâștigat drepturile de vot asupra propriilor acțiuni de 15% din Renault, marcând un nou capitol în relația complexă cu partenerul francez.
Nissan explorează noi colaborări industriale, pentru a rămâne competitiv într-o eră dominată de electrificare și tehnologiile software. Printre parteneri, Honda pare să joace un rol crucial. De la anunțarea parteneriatului, în august anul trecut, discuțiile dintre cei doi producători japonezi s-au intensificat în jurul proiectelor comune.
Honda ar putea chiar să cumpere o parte din acțiunile Nissan, deși o astfel de acțiune este considerată o „soluție de ultimă instanță”. Această apropierea este privită pozitiv de Renault, care consideră cooperarea celor doi constructori japonezi drept o oportunitate.
Nissan și Honda trebuie să își croiască drumul într-un context din ce în ce mai complex. Presiunea chineză, în special în domeniul vehiculelor electrice, și incertitudinile de pe piața americană după realegerea lui Donald Trump forțează cele două companii să își accelereze strategiile. Nissan intenționează să lanseze mai multe modele noi, pentru a recupera întârzierea acumulată pe sectorul hibrid, unde a rămas în urmă în ultimii ani.
Acest context duce și la o transformare a relațiilor dintre Nissan, Renault și Mitsubishi. În timp ce Renault își reduce treptat participația la Nissan, producătorul japonez a decis să-și reducă cota în Mitsubishi Motors, trecând de la 34% la 24%. Această mișcare face parte dintr-un plan de redresare care vizează reorientarea priorităților Nissan și generarea de fonduri pe termen scurt.
Cu toate acestea, reajustarea amintește de trecut. În 1999, când a fost la un pas de faliment, Nissan s-a bazat pe Renault pentru a-și reveni. Însă această alianță a fost adesea marcată de conflicte legate de repartizarea puterii.
Astăzi, Nissan caută să câștige autonomie, în timp ce stabilește noi parteneriate. Este un exercițiu delicat într-o industrie în schimbare rapidă. Luptând pentru un echilibru între independență și colaborare, Nissan pare să urmărească o tranziție controlată, pentru a evita colapsul total. Anul care vine va fi crucial, nu numai pentru consolidarea alianțelor, ci și pentru repoziționarea în fața concurenței.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!