În ce stadiu ne aflăm cu reciclarea bateriilor de pe mașinile electrice?
02.12.2024
        
Distribuie acest articol!   

Reciclarea bateriilor din dotarea automobilelor electrice este în continuare în creștere. Dar unde suntem, de fapt, în momentul de față?

În Germania, de exemplu, există în circulație peste 1,5 milioane de vehicule 100% electrice și aproape un milion de automobile hibrie plug-in, potrivit celor mai recente ale autorității federale de transport auto.

Electrificarea se bazează pe o componentă crucială și costisitoare: bateria. Aceasta este cea care întruchipează atât promisiunea, cât și provocarea mobilității electrice.

Principala problemă de mediu care stă în calea adoptării în masă a vehiculelor electrice este legată de baterii. Deși permit deplasare fără emisii directe (sau locale), bateriile ridică întrebări majore din punct de vedere ecologic vizavi de producția și compoziția lor.

Bateriile moderne necesită cantități mari de metale rare, litiu, nichel și cobalt, a căror extracție și procesare sunt consumatoare de energie și uneori se efectuează în condiții deloc ”curate”. Reciclarea bateriilor uzate pare astfel a fi o soluție esențială pentru a reduce presiunea asupra resurselor naturale și a minimiza impactul ecologic. În prezent sunt experimentate diferite tehnologii pentru a face acest proces mai eficient.

Una dintre cele mai frecvent utilizate metode este reciclarea pirometalurgică, care presupune topirea bateriilor la temperaturi foarte ridicate, pentru a recupera metalele. Această abordare este consumatoare de energie și are ca rezultat pierderi de materiale, precum și eliberarea de gaze toxice.

În schimb, metodele hidrometalurgice, care se bazează pe utilizarea apei și a substanțelor chimice pentru extragerea metalelor, sunt din ce în ce mai promițătoare. Aceste tehnici consumă mult mai puțină energie și permit recuperarea mai multor materiale prețioase conținute în baterii.

Companii precum Mercedes se bazează deja pe aceste procese inovatoare. La uzina din Kuppenheim, constructorul german vizează o rată de recuperare de până la 96% din componentele bateriilor sale. Pe această soluție mizează și alți jucători din industrie, precum Duesenfeld, din Saxonia Inferioară, sau BASF, cu fabrica din Brandenburg.

Astfel, până în 2035, aproximativ 30% din litiu, nichel și cobalt din baterii vor proveni din materiale reciclate.

Sursa foto: Northvolt


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!