Un raport publicat recent de Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) avertizează că în următorul deceniu pierderile de locuri de muncă în Germania ar putea atinge un nivel alarmant. Fenomenul va avea efecte devastatoare, care s-ar putea răsfrânge și asupra altor țări europene.
Potrivit acestui studiu, până în 2035 Germania ar putea pierde 190.000 de locuri de muncă din industria auto. Totuși, cifrele nu sunt surprinzătoare, având în vedere că, din 2019, sectorul auto din Europa a înregistrat deja o pierdere de 124.500 de locuri de muncă.
Astfel, în decurs de 15 ani, Europa, cu Germania în frunte, a fost și va continua să fie martoră unui declin sever al acestui sector.
Evident, toată lumea va arăta cu degetul către electrificare, fenomen care din „zână” a devenit „vrăjitoare”. Dar nu electrificarea este singura responsabilă pentru scăderea cu 20% a vânzărilor din Europa, care include și modelele termice, ale căror prețuri au explodat. Nu este responsabilă nici pentru dominația pieței chineze, spre care constructorii germani s-au aruncat cu capul înainte și care, de mai bine de un an, manifestă un dezinteres în creștere față mașinile germane. Acest trend este dovedit de eșecurile Grupului Volkswagen, care vor duce la noi reduceri de locuri de muncă.
Conform raportului VDA, tranziția către mobilitatea electrică a dus la crearea a 10.700 de noi locuri de muncă în industria auto. Totuși, această creștere nu compensează pierderile semnificative din alte sectoare, precum metalurgia, care a pierdut deja 9.000 de locuri de muncă. În plus, anunțurile recente ale Volkswagen, privind reducerea a zeci de mii de locuri de muncă, ar putea agrava situația, adâncind dezechilibrul existent.
Mai ales că și alte mărci germane ar putea anunța restructurare. La Mercedes vânzările au scăzut cu 12% în ultimele șase luni și cifra de afaceri s-a înjumătățit. La Opel e chiar mai rău: în septembrie, marca a scăzut cu 24%.
Această furtună germană nu ar trebui, evident, să se oprească la granițe. Riscă să aibă repercusiuni pe întreg continentul. Țări precum Franța și Italia intenționau să compenseze pierderile probabile de locuri de muncă în industria auto națională prin investițiile chinezilor, care aparent erau fericiți să ocolească taxele de import. Dar poate că totul este doar o pierdere de timp!
Pe 10 octombrie, potrivit agenției Reuters, la Beijing a avut loc o întâlnire importantă la Ministerul Comerțului. În jurul mesei se aflau șefii de la Geely, SAIC, Chery, Dongfeng și BYD. În cadrul acestei întâlniri, ministrul Wang Wentao, i-a „invitat” pe constructori să oprească orice investiție în Europa, o modalitate de a face presiune asupra UE care se pregătea să tripleze taxele pentru automobilele importate din China, ceea ce a și făcut câteva zile mai târziu.
O „invitație”, atunci când este adresată de un oficial chinez unui industriaș din țara sa, seamănă mai degrabă cu o comandă. Proiectele chineze din Europa ar putea fi, astfel, serios afectate, iar decizia Beijingului – deși nu cea mai inspirată! – de a adopta o strategie prin care renunță la vânzări importante în Europa, riscă să agraveze și mai mult situația. Piața forței de muncă din sectorul auto european se află deja într-o poziție fragilă și, cu siguranță, nu are nevoie de presiuni suplimentare!
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!