După numeroase zvonuri, Honda a anunțat oficial că lucrează la o fuziune cu Nissan. Mișcarea strategică ar putea include și Mitsubishi.
Ipoteza acestei fuziuni a fost discutată de ceva vreme, dar abia acum a venit anunțul oficial, conform căruia Honda și Nissan, doi dintre cei mai mari producători auto japonezi, au decis să deschidă negocierile pentru o fuziune.
Potrivit comunicatului de presă, acest acord ar putea fi finalizat până în iunie 2025, iar o ofertă publică ințială de acțiuni a noii entității este deja planificată pentru august 2026. Această uniune ar da naștere celui de-al treilea cel mai mare producător de automobile din lume, după Toyota și Volkswagen.
Pentru Nissan, care trece printr-o perioadă dificilă, marcată de datorii semnificative și scăderea vânzărilor pe principalele sale piețe (Statele Unite și China), fuziunea reprezintă o oportunitate de revenire. Producătorul a anunțat recent eliminarea a 9.000 de locuri de muncă și reducerea capacității sale globale de producție. Acest context dificil i-a determinat pe unii, precum fostul CEO Carlos Ghosn, să descrie abordarea drept o „manevră de panică”.
Honda, la rândul său, abordează acest proiect cu ambiții strategice clare. Grupul intenționează să își accelereze dezvoltarea de vehicule 100% electrice, un obiectiv pe care speră să îl atingă până în 2040. Fuziunea ar putea permite Honda să răspundă mai bine cererii globale în creștere de vehicule electrice, după eșecul unui parteneriat anterior cu General Motors.
De asemenea, Mitsubishi Motors, al cărui acționar principal este Nissan, ar putea fi integrat în noua entitate, sub un holding. Inițiativa ar urma să consolideze poziția alianței industriale japoneze într-un sector în schimbare rapidă, dominat de tranziția la energie electrică și ascensiunea producătorilor chinezi.
Fuziunea vine într-un context în care Japonia și-a pierdut statutul de cel mai mare exportator mondial de vehicule, fiind depășită de China în 2023. Honda și Nissan, axate în mod obișnuit pe hibrizi, par hotărâte să recupereze în segmentul 100% electric. În martie anul trecut, au anunțat un parteneriat strategic în software și componente pentru vehicule electrice, inițiativă la care Mitsubishi s-a alăturat în august.
Abandonat de Nissan, Renault pregătește divorțul definitiv. Grupul Renault, care este principalul acționar la Nissan, a publicat un comiunicat de presă destul de scurt și laconic, care pare să indice o potențială dezangajare pe termen mediu.
„Grupul Renault ia act de anunțurile făcute astăzi de Nissan și Honda, care se află încă într-o fază preliminară. În calitate de principal acționar al Nissan, Grupul Renault va lua în considerare toate opțiunile în interesul Grupului și al părților interesate. Grupul Renault continuă să își execute strategia și implementează proiecte care creează valoare pentru Grup, inclusiv cele lansate ca parte a Alianței.”
comunicat de presă Grupul Renault
Se prefigurează astfel sfârșitul unei povești de dragoste, în care ultimii ani au fost tumultuoși. Dornici să recâștige puterea eliberându-se de sub supravegherea Renault, japonezii de la Nissan au reușit să-l înlăture pe CEO-ul Carlos Ghosn, după un scandal foarte mediatizat și înainte de a renegocia acordurile cu Renault, în cadrul Alianței.
Confruntat cu o situație financiară din nou delicată, Nissan apelează acum la Honda pentru a-și pregăti viitorul și pare să se distanțeze iremediabil de Renault, care deține în continuare 36% din capitalul mărcii japoneze. Iar în viitorul apropiat sunt așteptate noi modele Nissan noi care beneficiază de tehnologia Renault, cum ar fi noul Micra electric, conceput pentru piața europeană. Dar dacă negocierile cu Honda vor avea succes, aceste colaborări dintre Renault și Nissan vor înceta rapid și cel mai probabil producătorul francez își va vinde acțiunile.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!