Anul 2025 va fi decisiv pentru electromobilitate, în Europa
21.01.2025
        
Distribuie acest articol!   

Între înăsprirea standardelor de mediu și un val de modele noi, automobilul electric are toate șansele pentru a-și pune amprenta mai puternic pe piața europeană. Chiar dacă aceasta nu pare pe deplin consvinsă să îl adopte definitiv!

Anul 2025 se anunță decisiv pentru piața mașinilor electrice din Europa. Confruntată cu standarde de mediu mai stricte și apariția a numeroase modele noi, industria auto trebuie să își accelereze tranziția către electromobilitate, pentru a face față provocărilor economice și – cel puțin pe hârtie! – ecologice.

În 2024, vânzările globale de mașini electrice au crescut cu circa 25%. Această dinamică este atribuită în principal pieței chineze, potrivit Rho Motion. Pe de altă parte, Europa a cunoscut o scădere ușoară, după câțiva ani de creștere puternică.

Pe Bătrânul Continent, vânzările de mașini electrice au scăzut cu 3% în 2024, ajungând la 3 milioane de unități. Pe o piață în general încetinită, modelele hibrid au câștigat teren, reprezentând 20% din cota de piață, față de 12% pentru modelele electrice, potrivit datelor de la AlixPartners.

În ciuda popularității lor în țările scandinave, mașinile electrice se luptă să atragă clienții europeni. Prețurile ridicate și lipsa stațiilor de încărcare rămân obstacolele majore pentru clienți, conform mai multor studii.

Pentru a respecta noile standarde europene în vigoare din ianuarie 2025, producătorii trebuie să atingă un prag de 20% din vânzările de modele electrice, sub amenințarea unor amenzi mari. Acest lucru necesită o accelerare a eforturilor de conversie a flotei de vehicule.

De aceea, 2025 va fi un an crucial, în special prin apariția noilor modele compacte, care vizează clasele de mijloc. Salonul Auto de la Bruxelles a evidențiat câteva modele electrice noi „la prețuri accesibile”, cum ar fi Renault 5, Citroën ë-C3 și Hyundai Inster. Cu prețuri cuprinse între 20.000 și 30.000 de euro și cu autonomie de 300-400 km, aceste modele versatile caută să convingă un public ezitant, atât din mediul urban, cât și din mediul rural.

Rămâne de văzut dacă prețurile vor fi subvenționate cu ajutor de stat. În mare măsură, implementarea propulsiei electrice depinde de stimulentele publice, cum ar fi bonusuri de achiziție și avantaje fiscale pentru flotele companiilor. În Germania, eliminarea anumitor ajutoare a încetinit vânzările în 2024, în timp ce Marea Britanie a înregistrat o creștere de 21,4% datorită țintelor ambițioase impuse producătorilor.

La rândul lor, producătorii încearcă diferite strategii, ca de pildă Stellantis, care a decis să își motiveze dealerii cu marje mărite, pentru îndeplinirea țintelor specifice. În paralel, a crescut prețurile vehiculelor termice și a scăzut prețul anumitor modele electrice.

Concurența din partea producătorilor chinezi, precum BYD și MG, rămâne o mare problemă pentru Europa. Deși noile taxe la importuri vizează limitarea expansiunii acestora, mutarea producției în Europa va anula efectul măsurilor protecționiste.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!