Odată cu scăderea prețurilor la baterii, este avansată ideea conform căreia paritate prețurilor între mașinile electrice și cele termice ar putea fi atinsă până în 2026. Ipoteza este alimentată de scădere spectaculoasă a prețurilor la baterii, o tendință care se va accentua în 2025, conform unui studiu BloombergNEF.
Datorită unei reduceri semnificative a costurilor cu materiile prime, în special a litiului, prețurile bateriilor scad într-un ritm fără precedent. Această dinamică ar putea duce la paritatea prețurilor între mașinile electrice și cele termice până în 2026.
Bateriile electrice se bazează în mare măsură pe materii prime precum litiu, nichel, cobalt, grafit și mangan. În 2024, prețul acestor componente a scăzut semnificativ, ducând la o scădere medie de 20% per kWh. Costul mediu al unei baterii este acum de aproximativ 110 euro per kWh.
Mai mulți factori stau la baza acestei scăderi. Analiștii BloombergNEF subliniază în special reducerea costurilor componentelor, supraproducția de celule și dezvoltarea de noi tehnologii, cum ar fi bateriile litiu-fier-fosfat (LFP), mai accesibile.
În timp ce numeroase studii au prezis paritatea costurilor între mașinile electrice și cele termice până la sfârșitul deceniului, BloombergNEF anticipează acum un termen mult mai rapid, chiar dacă unele întrebări rămân încă fără răspuns.
Într-adevăr, chiar dacă se preconizează că prețurile bateriilor vor continua să scadă pentru a ajunge la 69 de dolari per kWh în 2030, conform previziunilor BloombergNEF, factorii externi ar putea încetini această tendință. În special încetinirea cererii globale sau chiar tensiunile geopolitice, inclusiv amenințările cu tarifele vamale ridicate la importurile din China și alte regiuni.
China joacă un rol central în acest context. În 2024, constructorii chinezi au reușit să reducă semnificativ costurile de producție, consolidându-și astfel dominația pe piața globală. Potrivit raportului, China este responsabilă pentru 92% din producția de celule necesare pentru a satisface cererea globală, estimată la 1,2 TWh, destinată vehiculelor electrice și sistemelor de stocare a energiei.
Supracapacitatea de producție din China a exercitat o presiune semnificativă asupra prețurilor, accelerând scăderea prețurilor bateriilor. Marii constructori chinezi, valorificând avantajele economiilor de scară, obligă companiile mai mici să reducă prețurile pentru a rămâne competitive, ceea ce intensifică această tendință.
În plus, China a atins deja paritatea de preț între vehiculele electrice și cele cu motoare termice. Acest obiectiv rămâne, în schimb, încă de neatins în Europa, subliniind decalajele regionale în adoptarea și accesibilitatea tehnologiei electrice.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!