Surpriză: durata de viață a bateriilor de pe mașinile electrice este mai mare decât am crede 
03.01.2025
        
Distribuie acest articol!   

Tehnologia înglobată de mașinile electrice evoluează într-un ritm rapid, iar în prezent acestea sunt mai multe ca niciodată pe piață, chiar dacă vânzările din Europa au înregistrat o scădere în ultimele luni. Motivele dezvoltării segmentului electric sunt evidente: oferta este tot mai diversificată, iar tehnologiile progresează rapid, ceea ce face ca aceste vehicule să fie tot mai accesibile și mai atractive pentru publcul larg.

Printre progresele notabile se numără și îmbunătățirea semnificativă a autonomiei și a tehnologiilor bateriilor. Sunt aspecte esențiale pentru viitorul acestui sector. Potrivit unui studiu publicat recent de SLAC-Stanford Battery Center, acumulatoarele automobilelor electrice au o durată de exploatare cu 40% peste așteptările inițiale.

Într-adevăr, durata de viață a acumulatorilor este o problemă crucială pentru viitorul mobilității electrice. Bateriile care se degradează prea repede reduc autonomia vehiculului și duc la costuri mari de înlocuire.

Un studiu recent realizat de Centrul de baterii SLAC-Stanford, un centru de cercetare operat de Universitatea Stanford, ca laborator național al Departamentului Energiei din SUA, dezvăluie că durata de viață a bateriilor poate fi, de fapt, mult mai lungă decât îndeobște se crede.

Evaluarea duratei de viață a unei baterii s-a bazat în mod tradițional pe ciclurile regulate, previzibile de descărcare și reîncărcare. În realitate, această abordare se dovedește a nu fi reprezentativă pentru condițiile reale de utilizare a vehiculelor electrice.

În utilizarea lor de zi cu zi, mașinile electrice experimentează variații semnificative în ceea ce privește călătoriile, alternând între deplasări urbane scurte și drumuri lungi, pe autostradă. De asemenea, sunt supuse unor perioade de inactivitate, cum ar fi parcarea, precum și unor moduri de încărcare variabile, în funcție de obiceiurile șoferului. Unele se reîncarcă în fiecare seară, altele la distanță de câteva zile.

Această variabilitate complexă este dificil de modelat într-un mediu de laborator. Pentru a rezolva problema, cercetătorii au conceput patru profiluri de descărcare inspirate de date reale de exploatare.

În cadrul studiului, cercetătorii au testat 92 de baterii comerciale litiu-ion, pe o perioadă de peste doi ani. Rezultatele sunt clare: cu cât profilurile de descărcare erau mai apropiate de condițiile reale, cu atât durata de viață a bateriilor creștea.

Studiul a relevat și câteva descoperiri surprinzătoare. De exemplu, fazele de accelerare rapide, dar scurte, ar putea încetini procesul de degradare al bateriei, contrar așteptărilor. În plus, frânarea regenerativă și perioadele de inactivitate ale bateriei par să fie factori care contribuie la prelungirea duratei de viață a acesteia.

De asemenea, cercetătorii au distins doi factori ai îmbătrânirii: timpul și ciclurile. Ciclurile, sau fazele complete de descărcare și reîncărcare, au o influență mai mare asupra bateriilor pe vehiculele supuse utilizării intensive, precum taxiurile, autobuzele sau camioanele de livrare. Pentru vehiculele private, factorul timp joacă un rol predominant.

Acest studiu deschide calea pentru îmbunătățiri concrete. Constructorii de automobile ar putea actualiza software-ul de gestionare a bateriei pentru a optimiza longevitatea acesteia pe baza noilor descoperiri. Ajustările nu doar că ar prelungi durata de viață a bateriei, dar ar reduce și costurile de întreținere pentru utilizatori.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!