Tesla ar putea câștiga un miliard de dolari doar din vânzarea creditelor de carbon pe piața din Europa!
14.01.2025
        
Distribuie acest articol!   

Tesla ar putea încasa un miliard de dolari fără a vinde o singură mașină! Din cauza noilor standarde ecologice consolidate (regulamentul CAFE), unii producători europeni și nu numai se vor vedea obligați să apeleze la concurentul lor american, pentru a-și rezolva amprenta de carbon.

Această colaborare i-ar putea salva de sancțiuni grele și ar aduce în conturile Tesla bani frumoși, în schimbul creditelor de carbon. În această situație sunt mari jucători de pe piață, precum Toyota, Stellantis sau Ford. Noile reglementări privind emisiile de CO2 din Europa pun în dificultate producătorii auto tradiționali și îi avantajează net pe cei care produc 100% vehicule electrice, cum este cazul Tesla.

După cum am mai relatat, din 2025, pragul mediu autorizat de emisie de CO2 scade cu 15%, ajungând la maximum 81 g/km per autoturism nou înmatriculat. Dacă se depășește acest prag, grupurile de producători auto vor trebui să plătească o amendă de 95 de euro per gram suplimentar de CO2 emis de fiecare automobil vândut. Cuantumul estimat al amenzilor suportate de industrie este între 10 și 15 miliarde de euro. Pentru a reduce nivelul mediu al emisiilor de CO2, producătorii au trebuit apoi să mărească ponderea vehiculelor complet electrice în mixul lor de mașini înmatriculate sau să le reducă pe cele termice.

Producătorii riscă amenzi de miliarde de euro pe parcursul mai multor ani, potrivit lobby-ului auto european. Pentru a evita aceste sancțiuni, reglementările le permit să formeze grupuri („pools”) cu mărci electrice și să cumpere credite de emisii de la acestea.

Principiul este simplu: Uniunea Europeană a instituit un mecanism de compensare a emisiilor de CO2, prin care producătorii care se luptă să respecte standardele ecologice se pot asocia cu cei care au emisii mici. Tesla, de pildă, care are zero în dreptul mediei de CO2, obișnuiește să își monetizeze creditele în exces pentru emisiile de CO2. Soluția este anormală și controversată, dar reprezintă un colac de salvare pentru mulți producători care se confruntă cu obiective de mediu greu de atins.

Pentru 2025, mai mulți producători merg pe această opțiune: Stellantis (reunește mărci precum Peugeot, Citroën, Opel, Fiat și Alfa Romeo), Toyota-Lexus (al patrulea grup pe piața europeană), Ford (cotă de piață de circa 3% în 2024), Mazda și Subaru. La rândul său, Mercedes a adoptat o strategie diferită. Producătorul german a anunțat un parteneriat cu mărci foarte concentrate pe vehicule electrice, precum Volvo, Polestar și Smart, printr-un joint venture cu grupul chinez Geely. Alți producători, precum Volkswagen și Renault, nu au indicat încă dacă se vor alătura unui grup.

Compensațiile încasate astfel de Tesla ar putea depăși, conform unui raport UBS Group AG, un miliard de euro. În același timp, Volvo, în parteneriat cu Mercedes-Benz, ar putea colecta și anul acesta până la 300 de milioane de euro, potrivit estimărilor.

Confruntați cu noi provocări, producătorii europeni depun eforturi pentru a se alinia la cerințele de mediu. Stagnarea vânzărilor de mașini 100% electrice, exacerbată de eliminarea treptată a subvențiilor în anumite țări, în frunte cu cea mai mare piață de pe continent, Germania, nu a făcut decât să amplifice fenomenul. Pentru mulți dintre ei, parteneriatul cu companii precum Tesla sau BYD din China devine o opțiune necesară, deși controversată, pentru a evita sancțiunile financiare.

Această situație absurdă provoacă reacții tot mai numeroase. În Parlamentul European se fac auzite voci care critică practica, spunând că forțează mărcile europene să aleagă între a investi în soluții ecologice sau a da bani concurenților străini, ceea ce afectează considerabil situația industriei locale.

Colaborarea Stellantis – Tesla este una dintre surprizele din 2025. La rândul lor, Volkswagen și Renault sunt alți jucători europeni de top care trebuie să reducă decalajul semnificativ între vânzările lor de anul trecut și țintele de emisii stabilite pentru 2025. UBS estimează că acest lucru ar putea forța cele două grupuri să vândă mai multe vehicule electrice, afectând marjele de profit, cea ce va duce la riscul unei scăderi de aproximativ 10% a profitului pe anul în curs.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!