Automobilele hibride plug-in (PHEV) nu doar că supraviețuiesc criticilor și reglementărilor stricte, ci revin în forță, beneficiind de tehnologii tot mai avansate și de avantaje fiscale atractive. Aceste modele, care combină motoare electrice cu cele termice, au locul pe piața auto, odată ce constructorii le-au îmbunătățit performanțele.
La început, modelele PHEV păreau condamnate. Autonomia electrică scăzută și consumul ridicat de combustibil le-au făcut să își piardă rapid atractivitatea, iar taxele mai puțin prietenoase au agravat problema. În timp, lucrurile s-au schimbat. În prezent, modelele hibride plug-in vin cu baterii mai eficiente și autonomii electrice semnificativ mai mari, ceea ce a făcut să crească interesul pentru această tehnologie.
În Europa, beneficiile fiscale, precum scutirile de taxe și lipsa penalităților, continuă să susțină popularitatea acestor vehicule, în special pentru mașinile de serviciu. Iar constructorii și-au adaptat ofertele pentru a răspunde cerințelor stricte. Volkswagen, de exemplu, a lansat modele cu autonomie electrică de peste 100 km, o realizare remarcabilă. Mercedes, la rândul său, oferă o gamă extinsă de hibride, de la motoare pe benzină și diesel până la opțiuni cu tracțiune integrală.
Punctul forte al noilor PHEV este versatilitatea. Cu o autonomie electrică de peste 100 km la unele modele, acestea sunt ideale pentru deplasările zilnice fără a consuma combustibil fosil. Iar atunci când motorul termic este necesar, ca de pildă pe autostradă, constructorii au implementat sisteme care asigură funcționarea optimă chiar și după o perioadă de inactivitate.
Costurile rămân o provocare, însă avantajele fiscale justifică investiția, mai ales pentru companii. Judecând după vânzările în creștere, viitorul modelelor PHEV pare promițător. Deși mai scumpe, progresele tehnice și capacitatea de a răspunde unor nevoi diverse le fac din ce în ce mai atractive, atât pentru companii, cât și pentru consumatorii individuali.
Pe de altă aprte, modelele care folosesc această tehnologie au fost supuse unui nou standard. Noile reguli își propun să fie mai aproape de realitate, cu valori semnificativ mai mari ale CO2. Cel puțin pe hârtie, aceasta pare soluția ideală. Aceste vehicule pot parcurge între 50 și peste 120 km în mod electric, după care motorul termic preia controlul, oferind o autonomie extinsă. Oficial, eficiența lor este impresionantă: un Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid de 739 CP emite doar 45 g/km de CO2 și consumă doar 2 litri/100 km!
Doar că aceste cifre sunt aproape imposibil de atins în condiții reale de utilizare, mai ales că performanța lor este departe de a fi ideală. Potrivit Transport & Environment, vehiculele PHEV „funcționează pe baterie doar între 11% și 15% din timp”. Iar cum firmele beneficiază de scutiri de taxe pentru vehiculele de serviciu iar utilizatorii individuali nu sunt penalizați, hibrizii plug-in se bucură de o serie de avantaje semnificative.
Standardul Euro 6e bis, care va intra în vigoare anul acesta, readuce lucrurile la echilibru în privința PHEV-urilor. Procedurile de omologare se modifică semnificativ, deoarece distanța simulată în teste crește de la 800 la 2.200 km, iar temperaturile sunt mai ridicate. Aceste ajustări revizuite transformă complet rezultatele obținute anterior.
De exemplu, ICCT (International Council on Clean Transportation) a efectuat acest test în 2022 pe un Bmw X1 xDrive25e cu rezultate variind de la simplu la dublu. Omologat pentru emisii de CO2 de 45 g/km, această cifră crește acum la 96 g/km. Vehiculele deja omologate nu trebuie să respecte aceste noi proceduri, însă PHEV-urile nou lansate sau aprobate nu mai sunt la fel de privilegiate ca înainte.
Pentru 2025 și 2026, această creștere bruscă a emisiilor de CO2 va avea un impact redus asupra penalizării ecologice. Nu va mai fi cazul și în 2027, odată cu apariția unei noi evoluții a standardului, Euro 6e bis FCM. Astfel, distanța de testare va ajunge la 4.260 km și, tot conform ICCT, același X1 ar fi omologat cu 122 g/km de CO2. Conform baremului actual al penalităților, el ar fi supus unei penalități de 240 de euro.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!