În fața dificultăților care planează amenințător asupra producătorilor, Comisia Europeană promite o anumită flexibilitate și un plan de acțiune ce va fi dezvăluit pe 5 martie.
Săptămâna trecută s-au reunit la Bruxelles reprezentanți ai marilor nume din industria auto europeană, de la Volkswagen și Renault până la BMW și Mercedes. Obiectivul? Găsirea unor soluții pentru ca industria europeană să nu fie depășită de cea din China, respectând în același timp angajamentele ecologice stabilite la nivel continental.
Planul de acțiune urmează să fie dezvăluit pe 5 martie. „Industria auto europeană se află într-un moment crucial”, a declarat Ursula von der Leyen, promițând „măsuri de urgență”. Cu alte cuvinte, trebuie găsit rapid un echilibru între reglementările de mediu și realitatea economică a producătorilor.
Începând din 2025, producătorii riscă amenzi mari dacă nu îndeplinesc obiectivele de reducere a emisiilor de CO2. Însă, în fața unei piețe de energie electrică care pune Europa la încercare, Comisia pare dispusă să ofere o oarecare derogare.
Iar motivele de îngrijorare sunt destule, mai ales că, pentru prima dată după 2020, ponderea mașinilor electrice în vânzările din Europa au scăzut (13,6% în 2024, față de 14,6% în 2023). Între timp, China bate recorduri, cu 11 milioane de vehicule vândute în 2024 (+40% într-un singur an)!
Dincolo de automobilele electrice în sine, o altă problemă majoră se profilează la orizont, pentru europeni: producția de baterii. Un raport al Institutului Jacques Delors avertizează: „China va ajunge să controleze două treimi din producția globală până în 2030”. O observație alarmantă, care împinge UE să acționeze rapid pentru a-și dezvolta propria industrie.
În ciuda acestor dificultăți, Ursula von der Leyen își reafirmă angajamentul de a menține obiectivul de interzicere a vânzărilor de vehicule termice în 2035. Dar presiunea crește din partea producătorilor și politicienilor, în special dreapta europeană cere o relaxare a reglementărilor.
Pe lângă concurența chineză, Europa trebuie să se ocupe și de posibila revenire a taxelor vamale în Statele Unite, sub administrația Trump. Și de parcă cele rele nu ar fi suficiente, se prefigurează și închiderea unor fabrici, precum Audi Bruxelles, care își va înceta producția la sfârșitul lunii februarie.
UE a contraatacat deja anunțând o suprataxă de până la 35% pentru mașinile electrice produse în China. Dar va fi suficient pentru a reanima industria europeană de automobile și pentru a-și păstra cele 13 milioane de locuri de muncă? Răspuns îl vom afla în următoarele luni, cu un prim moment cheie pe 5 martie.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!