Mașinile electrice ridică multe întrebări în ceea ce privește fiabilitatea acumulatorului. Se pare cu există motive serioase de îngrijorare, atunci când căutați un model electric la mâna a doua, potrivit platformei MyBatteryHealth, care colectează date de la constructori cu privire la starea de sănătate a bateriilor.
Deși piața vehiculelor electrice uzate a înregistrat o creștere de 70% în 2024, aceasta rămâne la un nivel scăzut, reprezentând doar 2% din totalul tranzacțiilor. Principalul obstacol este teama legată de uzura bateriei, a cărei înlocuire poate ajunge să coste până la 50% din prețul unei mașini noi.
Un studiu realizat de MyBatteryHealth arată că aceste îngrijorări nu sunt justificate. Analizând datele de la mii de automobile cu „zero emisii” ale tuturor mărcilor din întreaga lume, compania dezvăluie că doar 6% dintre mașinile uzate au o stare de sănătate mai scăzută (celebrul indicator SoH al performanței bateriei și longevității la 80%).
Totuși, testele au fost realizate pe un eșantion de 40.000 de vehicule cu o vechime cuprinsă între trei și șapte ani, având un kilometraj mediu de 88.000 km. Prin urmare, sunt necesare anumite clarificări pentru a evita concluzii pripite, care ar putea transforma oportunitățile aparent atractive în costuri neprevizionate.
Cheationat pe acest subiect, Hervé Eloin, directorul mybatteryhealth.com, subliniază că nu este recomandat să optăm pentru modele prea vechi. El sugerează evitarea vehiculelor precum Renault Kangoo Z.E. sau Zoe din primii ani ai deceniului 2010, precum și prima generație Nissan Leaf, chiar dacă acestea pot părea foarte atractive, la prețuri sub 5.000 de euro, pe diverse website-uri de anunțuri.
Mărturiile utilizatorilor de vehicule cu kilometraj redus, dar cu o vechime de peste zece ani, confirmă riscurile. Un exemplu este un șofer care a achiziționat recent un Renault Kangoo Z.E. din 2012. Deși avea mai puțin de 50.000 km, vehiculul a fost considerat inutilizabil de către Renault în timpul unei inspecții, din cauza unui SoH (State of Health) de doar 62%, ceea ce se traduce în aproximativ 50 km de autonomie practică. Costul estimat pentru înlocuirea bateriei: în jur de 21.000 de euro!
Prin urmare, o abordare prudentă ar fi să ne orientăm către modele fabricate începând cu 2016, cum ar fi a doua generație Nissan Leaf sau prima generație Renault Zoe facelift, echipată cu baterii de 40 kWh (R90 și R110). Chiar dacă aceasta implică alegerea unor vehicule cu un kilometraj mai mare, ar putea reduce semnificativ costurile pe termen lung.
„Automobilele Tesla cu o vechime de 7 ani și un kilometraj de 250.000 km pot funcționa fără probleme încă 100.000 km, fără a necesita reparații majore”, subliniază fondatorul mybatteryhealth.com. El adaugă că introducerea bateriilor LFP (litiu-fier-fosfat) în 2021, deși cu o densitate energetică mai redusă, a sporit considerabil fiabilitatea tehnologiei electrice.
Așadar, chiar și pe piața vehiculelor second-hand, această tehnologie nu este încă accesibilă bugetelor foarte mici, deși tentația unor oferte atractive poate fi greu de ignorat. Totuși, o analiză atentă și o selecție bine informată sunt esențiale pentru a evita costurile neprevăzute.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!