
De ani buni, China este cea mai mare piață de automobile din lume, cu mult înaintea Statelor Unite și a Europei. În 2024, piața chineză a crescut cu 4,5%, iar preferințele clienților nu prea mai seamănă cu ce știam din anii precedenți.
Cele mai vândute modele de pe această piață sunt în mare parte necunoscute în Europa, cu câteva excepții. Un exemplu este BYD Qin, care a fost cel mai bine vândut autoturism nou în China, anul trecut, devansând Tesla Model Y, sau plasându-se imediat în urma acesteia, în funcție de sursă.
Potrivit China Association of Automobile Manufacturers, în 2024, în China au fost produse 31,282 milioane de vehicule, iar vânzările de mașini chineze au atins 31,436 milioane, înregistrând creșteri de 3,7% și, respectiv, 4,5%. Dintre acestea, 5,859 milioane de unități au fost destinate exportului, iar, conform CNEVPost, vânzările pe piața internă au ajuns la 27,18 milioane de vehicule noi, marcând o creștere de 6% față de 2023.
Prin comparație, în Statele Unite și în Uniunea Europeană s-au vândut împreună puțin sub 16 milioane de automobile noi în 2024. Piața auto din China a atins, așadar, proporții impresionante.
Dar care sunt cele mai bine vândute mașini noi pe piața auto chineză? Cifrele variază ușor, în funcție de sursă. Potrivit analiștilor de la Car Industry Analysis, este vorba de BYD Qin, o berlină lungă de 4,65 metri, echipată în special cu motoare hibride plug-in, care termină pe primul loc, cu 487.934 de unități vândute (o creștere de 5%), chiar înaintea Tesla Model Y, cu o diferență de puțin peste 7.000 de unități.

Potrivit Best Selling Car Blog, totuși, SUV-ul electric american este cel care câștigă, cu doar 284 de unități avans. Focus2Move, la rândul lor, plasează SUV-ul Byd Song în frunte, înaintea lui Tesla, care apare doar pe locul al patrulea. Aceste diferențe par să fie explicate prin metodologiile diferite, unele numărând vehiculele construite în China, dar vândute și pe alte piețe.
În clasamentul Auto Industry Analysis (ale cărui cifre diferă ușor de cele ale Best Selling Car, care sunt și ele diferite de cele ale Focus2Move), micul BYD Seagull electric, așteptat în Europa până la sfârșitul anului 2025, ocupă treapta a treia a podiumului, înaintea lui BYD Song.
În top 10 sunt cinci modele din gama BYD și doar patru modele străine: pe lângă Tesla Model Y, berlina compactă Nissan Sylphy se află pe locul cinci, berlina compactă Volkswagen Lavida este a șasea, iar Volkswagen Sagitar (cunoscut sub numele de Jetta pe alte piețe) este pe locul zece. Aceste ultime trei modele străine și-au văzut vânzările în scădere față de 2023.
De reținut că BYD ar fi vândut 3,51 milioane de mașini noi în China în 2024 (+37%) conform analizei industriei auto, comparativ cu 2,9 milioane pentru Volkswagen (-5%) și 1,6 milioane pentru Toyota (-6%). Toate mărcile chineze din clasament progresează, în timp ce mărcile străine sunt în declin.
Concluzia e simplă: constructorii locali au preluat efectiv controlul pieței. Și acest lucru afectează foarte mult mărcile germane precum Volkswagen, BMW, Mercedes, Audi și Porsche, care se bazau pe volumele mari realizate an de an acolo, de altfel la fel ca mărcile japoneze precum Toyota, Nissan și Honda. Mai puțin afectați sunt cei din grupurile Stellantis și Renault, pentru simplul motiv că sunt aproape absenți de pe această piață uriașă și profitabilă.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!