
Toyota se numără printre pionierii electrificării în masă din industria auto. Chiar dacă excelează la capitolul hibrizi, constructorul nipon are deja o istorie remarcabilă și în privința propulsiei pur electrice.
Iar cîteva dintre modelele electrificate lansate de compania japoneză au devenit repere în istoria electrificării auto.
Toyota Sports 800 din 1965, prima mașină sport a mărcii, a fost utilizat peste testarea electrificării. Proiectat de Shozo Sato, acest coupe targa cu două locuri de 3,58 metri lungime era dotat cu un motor twin flat de 790 cmc, răcit cu aer, care dezvoltă 45 CP. Cântărind doar 580 kg, atingea o viteză maximă de 155 km/h.

Produs în 3.131 de unități și cunoscut în Japonia sub numele de Yota-Hachi, a fost unul dintre primele prototipuri hibride, în 1977.
Lansată în 1997, în Japonia, Toyota Prius a intrat pe piața europeană în 2000 și a revoluționat automobilul, devenind primul hibrid de serie mare din lume. De atunci, s-a bucurat de un succes continuu, cu cinci generații și peste 8 milioane de unități produse.

Fiecare generație a adus inovații notabile, precum Prius 3, cu un Cx de 0,25 și o versiune plug-in hybrid. Actuala generație, a cincea, este disponibilă doar ca hibrid plug-in, cu o autonomie electrică de 86 km WLTP și 223 CP. Prius a primit numeroase premii, printre care Mașina japoneză a anului 1997, Mașina europeană a anului 2005 și Mașina americană a anului 2024.
La rândul său, Toyota RAV4 EV din 1996, versiunea complet electrică a primei generații RAV4, a fost primul model full electric produs de Toyota în serie.

Echipat cu un acumulator NiMH dezvoltat în colaborare cu Panasonic, oferea o autonomie de 200 km pentru o reîncărcare de 5 ore. Cu avelope cu rezistență redusă la rulare și pompă de căldură, putea atinge viteza maximă de 125 km/h. Produsă în 1.176 de exemplare, această versiune a atras peste 1.000 de clienți americani, printre care și actorul Tom Hanks.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!