Cum au ajuns producătorii chinezi să domine piața mondială de automobile electrice
08.04.2025
        
Distribuie acest articol!   

Nu mai este un secret pentru nimeni, China domină piața mașinilor electrice la nivel mondial. Dar oare cum au ajuns producătorii din această țară în această postură privilegiată?

Pe zi ce trece, oferta de modele electrice la nivel mondial este tot mai abundentă. Treptat, s-a ajuns la faza în care oferta cuprinde câte ceva pentru toată lumea și aproape pentru orice buget.

Prețurile acestor automobile au continuat să scadă de-a lungul anilor, iar acest fenomen se datorează în principal ascensiunii mărcilor chineze.

Asistăm la un asediu al brandurilor din China, care aproape fără excepție tind să împingă prețurile în jos. Situația nu este pe placul Uniunii Europene, care a decis să ia măsuri, implementând taxe vamale deosebit de punitive pentru automobilele electrice produse în China.

Taxele europenilor nu par să descurajeze producătorii chinezi, care domină piața de automobile electrice la nivel mondial. Anul trecut, 45% dintre mașinile vândute în China au fost electrice. În Statele Unite, această cifră a ajuns la 8%. În Europa, situația este ceva mai bună, dar departe de a fi comparabilă. De fapt, piața chineză este de trei ori mai mare decât cea a Vechiului Continent și de șase ori mai mare decât cea a Statelor Unite.

Cum au ajuns chinezii să domine sectorul mașinilor electrice? Răspunsul constă în viteza de inovare și dezvoltare. Producătorii chinezi lansează noi modele la foca automat și investesc mult în cercetare și optimizarea lanțurilor de producție. Rezultatul: vehicule din ce în ce mai eficiente și prețuri în continuă scădere.

În plus, China mai are un avantaj major: sprijinul guvernamental. Beijingul alocă miliarde propriei industrii auto, astfel că producătorii chinezi beneficiază de sprijin financiar masiv, care le permite să inoveze fără a resimți presiunea profitabilității imediate. Și astfel, în timp ce Occidentul încearcă să își stabilizeze piața, China își continuă în forță marșul.

Această ofensivă economică are un impact direct asupra competitivității globale. Pe piața din Statele Unite sunt puține opțiuni accesibile, iar în Europa abia au apărut primele modele din acest segment, precum Renault 5 E-Tech și Citroën ë-C3, printre altele. În China situația este complet diferită: acolo consumatorii pot alegere dintre zeci de modele electrice disponibile la prețuri competitive.

Și astfel, în timp ce piața ar avea nevoie de diversitate, Statele Unite și Europa au introdus taxe vamale, în încercarea de a încetini dominația Chinei. Rămâne de văzut dacă această strategie va și funcționa pe termen lung!

Distribuie acest articol!