Rentabilitate de vis pentru Tesla, în condițiile reducerii constante a prețului mediu
21.02.2023
        
Distribuie acest articol!   

Tesla a reușit performanța de a reduce la jumătate costul automobilelor sale electrice, în decurs de doar cinci ani. Iar acesta este doar începutul…

Tesla sărbătorește anul acesta 20 de ani de la înființare. Succesul mărcii americane specializate în producția de automobile electrice a venit abia urmă cu un deceniu, odată cu lansarea Model S, care a marcat începutul noii ere Tesla.

Cu toate acestea, mașinile electrice de la Tesla aveau prețuri destul de mari și, prin urmare, erau destinate clienților din segmentul premium, obișnuiți să conducă modele Mercedes, Audi sau Lexus. În 2017 a fost lansat Model 3, care a contribuit mult la ”democratizarea” Tesla pentru publicul din întreaga lume, urmat de SUV-ul Model Y.

De-a lungul anilor, prețul modelelor Tesla a scăzut treptat, apoi incepand din 2020 au crescut, iar de curând au fost implementate reduceri masive de preț pe întreaga gamă, ceea ce a făcut ca automobilele Tesla să devină și mai atractive.

Practic, din 2017 și până în prezent, constructorul american a realizat performanța de a-și înjumătăți prețul mediu de vânzare sporind în același timp marjele. Apariția unor modele noi, mai accesibile, a schimbat situația, iar această tendință descendentă ar trebui să continue și în următorii ani.

Pentru a înțelege mai bine acest aspect al prețului mediu, trebuie făcută precizarea că înainte de 2017 Tesla vindea doar Model S si Model X, modele foarte scumpe. Apoi, odată cu apariția Model 3, comercializarea acestuia în cantități de zeci de ori mai mari, a făcut ca prețul mediu al modelelor vândute să scadă.

Tesla este acum pe cale să lanseze o nouă platformă tehnică. Chiar dacă deocamdată informațiile despre aceasta sunt necunoscute, nu există îndoială că ar trebui să îmbunătățească performanțele modelelor, permițând în același timp reducerea costurilor de producție. În timp ce Model S și Model X se vor baza în continuare pe platforma de primă generație, Model 3 și Model Y se vor produce pe a doua platformă iar viitoarele modele (încă neanunțate oficial) pe noua platformă.

Viitoarea platformă Tesla va prelua noua generație de acumulatori, numită „4680”, cu un nou format de celule, care crește densitatea energetică, îmbunătățește raportul greutate / putere și reduce cheltuielile de producție.

Ținta noului plan strategic pe care Elon Musk l-a conceput pentru Tesla vizează o producție care să treacă de 20 de milioane de unități pe an. În acest context, lansarea pe piața europeană a unui nou model, mai compact și și mai accesibil (zvonurile vorbesc despre un preț de circa 25.000 de dolari), ar trebui să contribuie, de asemenea, la creșterea producției și reducerea prețului mediu de vânzare al automobilelor Tesla.

Pe de altă parte, Tesla reușește mai nou o rentabilitate impresionantă. Cu profituri de 12,6 miliarde de dolari în 2022, la o cifră de afaceri de 81,5 miliarde de dolari și 1,31 milioane de mașini vândute, producătorul american câștigă de cinci ori mai mult decât liderul mondial Toyota, la fiecare mașină vândută.

În urmă cu doar cinci ani, Tesla nu a putut să-și organizeze corect producția și cocheta periculos cu falimentul. Și iată că, în ciuda comportamentului foarte imprevizibil al lui Elon Musk și a problemelor generate de preluarea lui Twitter, profitul realizat de Tesla în 2022 reprezintă visul oricărui constructor important de automobile de pe planetă.

Vorbim despre un profit impresionant pentru lumea auto, cel puțin în comparație cu cele ale celorlalți mari producători americani. General Motors, care a vândut puțin sub 6 milioane de mașini la nivel mondial în 2022, are o cifră de afaceri de 157 miliarde de euro, față de 158,1 pentru Ford, cu profituri, respectiv, de 9,9 miliarde de dolari și -2 miliarde de dolari. Așadar, relația dintre numărul de unități vândute, nivelul cifrei de afaceri și cel al profiturilor nu este deloc aceeași cu cea de la Tesla.

Potrivit jurnaliștilor Nikkei Asia, Tesla ar câștiga de cinci ori mai mult decât Toyota per mașină vândută sau 9.618 de dolari profit pentru fiecare unitate, față de 1.832 de dolari, în cazul japonezilor. Sunt cifre impresionante, mai ales când se știe că Toyota se bucură de o rentabilitate exemplară în rândul marilor grupuri producătoare de automobile.

Articol realizat în colaborare cu electromobilitate.com

Distribuie acest articol!