În ciuda subvențiilor atractive și chiar dacă sunt lansate modele tot mai interesante, mașinile electrice europene rămân scumpe. Nu același lucru se poate spune despre cele aduse din China.
Industria auto europeană se află într-un moment crucial al istoriei sale. ”Surprinși” de creșterea mobilității electrice, constructorii europeni se confruntă cu o provocare majoră: cum să producă automobile electrice accesibile publicului larg și competitive în față concurenței venite din China.
Europa a fost ocolită până acum de concurența chineză la prețuri mici, care a făcut deja ravagii în alte sectoare, precum industria textilă sau piața de smartphone-uri. Cu toate acestea, industria de automobile nu mai este cruțată, cea mai elocventă dovadă de dată recentă fiind prezența puternică a producătorilor veniți din China la Salonul Auto de la München, de luna trecută.
China, un pionier în electrificare de aproape un deceniu, combină avansul tehnologic semnificativ de care dispune cu costurile competitive ale forței de muncă, în special de pe propria piață.
Guvernele europene au și ele rolul lor de jucat în această ecuație complexă. Anticipând interzicerea treptată a propulsiei termice până în 2035, ele îndeamnă constructorii de pe continent să facă accesibilă mobilitatea electrică.
Problema prețurilor rămâne crucială. În China, modelele electrice sunt adesea vândute la prețuri cu până la 60% mai mici decât în Europa. Această diferență enormă constituie o provocare foarte serioasă pentru producătorii europeni.
MG, care în 2007 a devenit proprietate a gigantului chinez SAIC, oferă prețuri avantajoase, cantonate în jurul bornei de 30.000 de euro, fără bonusurile de mediu, pentru modelele sale entry-level. Constructorul beneficiază din plin de notorietatea unui vechi brand occidental și de competitivitatea pieței chineze.
Mărcile chineze au câștigat teren în Europa de Vest, unde în prima jumătate a anului au ajuns la 8% cotă de piață în segmentul electricelor, în condițiile în care în 2019 erau aproape inexistente. BYD, principalul producător de automobile electrice din China, este așteptat să își intensifice prezența pe piața europeană începând cu a doua jumătate a acestui an.
Confruntați cu această concurență acerbă, constructorii europeni încearcă să-și reducă costurile de producție și să ofere modele electrice mai accesibile. Chiar și mărci de top, precum Mercedes, care în mod tradițional se concentrează pe segmentul premium, sunt angajate în democratizarea mobilității electrice.
Volkswagen a anunțat un model (ID.2) sub 25.000 de euro, așteptat în 2025, și o versiune sub 20.000 de euro până în 2027. Stellantis mizează pe Citroën C3 electric, în timp ce Renault va lansa urbana R5 la un preț până în 30.000 de euro, după ce și-a revizuit estimările inițiale de preț, care au fost la mai puțin de 25.000 de euro.
Obiectivul este clar: „Cu cât există mai multe modele electrice, cu atât economiile la scară mare sunt mai consistente, ceea ce ar trebui să contribuie la reducerea prețurilor”, explică Oliver Blume, actualul CEO al Volkswagen Group.
Însă tranziția către mobilitatea electrică la prețuri accesibile va fi un proces complex, care mai nou este amenințat și de încetinirea economiilor occidentale. Guvernele europene iau în calcul în continuare încurajarea electromobilității, deși bonusurile acordate la achiziție încep să nu mai fie considerate o soluție viabilă. Prin urmare, în timp ce unii iau în considerare acordarea de subvenții în baza unui „scor de mediu”, alții pur și simplu caută să încurajeze altfel comercializarea de modele electrice accesibile. Totul, cu un singur scop: pentru a da un răspuns pe măsură, în cursa pentru modelele electrice ieftine declanșată de producătorii chinezi.