Ce avantaje ar aduce constructorilor europeni o alianță de genul „Airbus al automobilului electric”?
03.04.2024
        
Distribuie acest articol!   

Pentru industria auto occidentală, producătorii chinezi constituie, în prezent, „inamicul numărul unu”. În fața noului preicol, Renault invită industria auto europeană la o „alianță” împotriva mărcilor chineze.

Inițiativa vine îmtr-un moment în care Statele Unite sunt protejate de „scutul” Legii de reducere a inflației (IRA), iar producătorii chinezi și-au concentrat eforturile în Europa.

Geely, BYD și chiar și Xpeng văd Bătrânul Continent ca pe o oportunitare imensă de expansiune. Doar că producătorii europeni nu au niciun motiv să cedeze pe propriul teren.

Apelul la „revoltă” vine de la Luca De Meo, CEO-ul Renault și președintele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care invită industria auto europeană să formeze un fel de front comun împotriva chinezilor. De Meo amintește că sectorul se confruntă cu cea mai mare schimbare din istoria sa: sfârșitul motoarelor termice în 2035 și standardele de siguranță mai stricte fac ca automobilele să fie mai grele și mai scumpe.

Într-un context economic incert și cu rate ale dobânzilor în continuă creștere, vânzările sunt în scădere, afectate mai nou și de încetarea subvențiilor în anumite țări, inclusiv în Germania. Peste toate, vine electrificarea, cu incertitudinile legate de fabricarea și reciclarea bateriilor, care riscă să mărească investițiile în anumite gigafabrici, ca să nu mai vorbim de volatilitatea prețurilor pe piața materiilor prime.

Pentru a face față acestor provocări, în viziunea lui Luca De Meo este necesar să se stabilească „principii și obiective clare” și trebuie să existe „un punct central de contact pentru reglementările privind mobilitatea și automobilele”. Această idee s-ar putea materializa prin crearea unei alianțe europene, precum celebrul joint venture Airbus, un producător de avioane născut dintr-un consorțiu francez, german, spaniol și englez. Ar putea fi o alianță amplă, ce ar implica și domenii conexe, precum mineritul, industria chimică, producția de energie și industria prelucrătoare.

„Forțăm părțile interesate să se coordoneze. Cred că ar fi suficient pentru a începe procesul și pentru a ne duce la nivelul pe care îl dorim. Cu toții ne confruntăm cu aceste provocări: politicieni, producători, părți interesate și clienți”, spune președintele ACEA. Iar lucrurile încep să se contureze: Renault are în vedere să își unească forțele cu Stellantis și Volkswagen, pentru a crea vehicule accesibile și electrice.

Au demarat deja primele discuții între Renault și Volkswagen, pentru partajarea platformei pe care va fi construit Renault Twingo electric. Astfel se prefigurează un viitor „Airbus al automobilului electric”, care să pună în comun baterii, motoare și tehnologii pentru constructorii europeni, și care să beneficieze de o fiscalitate mai avantajoasă.

Modelul care ar putea inaugura proiectul este o versiune electrică și modernizată a lui Renault Twingo din 1992. Ar trebui să apară până în 2026, la un preț de plecare plasat simbolic sub 20.000 de euro. Va avea la bază o versiune prescurtată a platformei AmpR Small (folosită la noile R5 și R4), cu un consum mediu de 10 kWh/100 km.

Dezvoltarea unui model de mici dimensiuni, precum Twingo, este foarte costisitoare pentru constructori, deoarece sunt modele entry-level, care generează marje mici. Din acest motiv, în trecut am văzut numeroase alianțe create între constructori: Toyota – Citroën – Peugeot, Renault – Smart, Volkswagen – Skoda – SEAT sau Hyundai – Kia.

Pentru noul Twingo, Luca De Meo vrea să meargă pe aceeași strategie, iar Grupul Renault este deja în discuții cu Volkswagen, pentru a pune în comun costurile și a transforma Twingo într-un Volkswagen ID.1. Însă, în calitate de președinte ACEA, el își dorește să meargă mai departe și să adopte o abordare mult mai globală a problemei mașinilor electrice în Europa.

O strategie comună „Airbus al automobilului” ar face posibilă contracararea producătorilor chinezi și a prețurilor lor foarte competitive, prin crearea unui lanț valoric european pentru furnizarea de componente. El dorește, de asemenea, să schimbe legislația europeană privind mașinile electrice mici și pledează pentru reducerea impozitării la modelele echipate cu baterii de capacitate mai mică.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!