Oliver Zipse, CEO-ul BMW, face apel la autoritățile europene să revizuiască decizia de a interzice vehiculele pe combustibili fosili până în 2035. El solicită o abordare mai flexibilă și diversificată din punct de vedere tehnologic, pentru a reduce dependența de China în ceea ce privește bateriile și pentru a întări competitivitatea industrială a Europei.
Constructori europeni, precum BMW, susțin o relaxare a obiectivelor pentru a evita sancțiuni financiare și pentru a păstra competitivitatea pe piața globală.
Zilele acestea, la Salonul Auto de la Paris, Zipse a lansat un avertisment: Europa trebuie să reanalizeze planul de interzicere a vânzării de vehicule cu motoare termice până în 2035. Deși această măsură este concepută pentru a lupta împotriva schimbărilor climatice, Zipse atrage atenția asupra riscului de a crea noi vulnerabilități, în special prin creșterea dependenței de China pentru aprovizionarea cu baterii.
Susținător al unei abordări multi-tehnologice, Zipse consideră că interzicerea motoarelor termice ar limita accesul la alte soluții promițătoare, cum ar fi combustibilii sintetici. Zipse susține că aceste tehnologii pot contribui la obiectivele de decarbonizare, permițând Europei să păstreze autonomia industrială și tehnologică.
„Atmosfera din Europa este din ce în ce mai pesimistă,” a declarat el, subliniind nevoia unui cadru de reglementare mai flexibil pentru a menține competitivitatea globală a Europei.
Cu o interdicție strictă a motoarelor termice până în 2035, companii precum BMW, Volkswagen și Renault se tem că electrificarea rapidă va expune Europa unor riscuri economice și de aprovizionare. Dependenta de bateriile produse în China ar putea amenința ambițiile Europei de a deveni lider tehnologic.
De aceea, Zipse solicită o revizuire a obiectivelor climatice și o abordare „tehnologic agnostică”, care să permită inovații dincolo de vehiculele electrice.
Deși guvernele și autoritățile de reglementare promovează electrificarea, vânzările de vehicule electrice rămân sub așteptări, crescând îngrijorările legate de capacitatea industriei de a respecta noile norme privind emisiile de CO2. În martie 2023, Uniunea Europeană a impus o reducere de 55% a emisiilor până în 2030 față de nivelurile din 2021, alături de interzicerea motoarelor termice până în 2035.
Cu toate acestea, acest obiectiv pare greu de realizat pentru constructori. Industria auto se confruntă cu presiuni considerabile, nu doar din cauza investițiilor necesare pentru electrificare, ci și din cauza amenzilor pentru neîndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor.
BMW și Grupul Volkswagen și-au exprimat îngrijorarea cu privire la impactul economic al electrificării accelerate într-o piață în care cererea de vehicule electrice rămâne relativ modestă. Italia, de asemenea, a cerut o relaxare a obiectivelor pentru a oferi constructorilor mai multă flexibilitate în adaptarea la această tranziție.
În ciuda acestor apeluri la prudență, Germania rămâne hotărâtă să păstreze direcția actuală. Guvernul german a respins până acum orice revizuire anticipată a obiectivelor climatice, invocând nevoia de claritate pentru industrie și necesitatea de a acționa rapid în fața crizei climatice.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!