ANALIZĂ. Volkswagen se pregătește să taie în carne vie. Ce va urma?
30.10.2024
        
Distribuie acest articol!   

Volkswagen se pregătește pentru o restructurare istorică în Germania. Grupul plănuiește să taie „zeci de mii de posturi”, dar și să închidă cel puțin trei fabrici și să scadă salariile. Informația nu este deocamdată confirmată oficial, dar este intens vehiculată în presa germană, care citează comentariile comitetului de conducere al grupului.

În mod cert, însă, pe angajații grupului german îi așteaptă săptămâni dificile. Reamintim, această situație a fost anticipată ceva mai devreme, în cursul acestui an, când conducerea gigantului auto a anunțat aplicarea unor măsuri drastice pentru a-și păstra profitabilitatea într-un context economic dificil.

Măsuri fără precedent în Germania
Măsurile vor fi cu adevărat drastice, dacă e să dăm crezare informațiilor din presă, care vorbesc despre eliminarea a „zeci de mii de locuri de muncă” din toate unitățile de producție deținute de Grupul Volkswagen în Germania. De asemenea, gigantul plănuiește să închidă „cel puțin trei fabrici”, cu scopul de a economisi patru miliarde de euro. De asemenea, este prevăzută reducerea salariilor cu 10% și înghețarea acestora în 2025 și 2026.

Ar fi pentru prima oară în cei 87 de ani de existență când Volkswagen ar închide capacități de producție din Germania, fără a le transfera în altă parte. Mai mult chiar, grupul ia în calcul să mute anumite activități în afara Germaniei. Volkswagen are în prezent 120.000 de salariați în Germania, iar noile măsuri vor afecta acordul privind garanția forței de muncă, unul în mod tradițional inviolabil în Germania în industria auto.

Anunțul închiderii a aproape o treime din cele zece unități de producție pe care Grupul Volkswagen dispune pe propriul teren va avea repercusiuni și dincolo de acesta. Alți producători ar putea să urmeze exemplul, iar panica s-ar putea instala în întregul sector auto german și la nivel guvernamental.

Ce va urma?
Toată lumea se întreabă acum ce va urma. Evident, în această etapă este imposibil de precizat care fabrici se vor închide sau câți din cei 120.000 de salariați Volkswagen din Germania sunt afectați. Însă toate privirile sunt îndreptate spre fabricile de la Dresda și Zwickau, din Saxonia, și cea de la Osnabrück, din Saxonia Inferioară, însă fără să fi fost făcut vreun anunț oficial în acest sens.

Grupul nu se va putea baza pe plecările voluntare pentru a realiza reducerile forței de muncă legate de aceste închideri. Grupul a negat cifra de 30.000 de disponibilizări, însă în presa germană se vorbește insistent de 20.000 de posibile reduceri de locuri de muncă directe.

Deși s-ar putea crede că declarațiile făcute de comitetul de întreprindere reprezintă o modalitate prin care sindicatele pun presiune asupra conducerii, de data aceasta nu este cazul, pentru simplul motiv că reprezentanții sindicali fac parte din consiliul de administrație al companiei și iau parte la luarea deciziilor.

Marea problemă e în China
Probleme sunt în mare parte cunoscute și se află la o distanță de… 7.500 km de Wolfsburg, adică tocmai în China. Tocmai pe această piață imensă și odată atât de promițătoare, modelele grupului, fie că se numesc Volkswagen, Audi sau Porsche, au început să fie ocolite încă de anul trecut, clienții preferând produsele locale.

Deși nu și-a pus toate ouăle în acest coș, China reprezintă încă 40% din vânzările gigantului german. Iar când profiturile înregistrează scăderi de aproape 7%, asa cum este cazul la Porsche, consecințele nu sunt neglijabile.

Guvernanții nu vor sta cu mâinile în sân
O astfel de veste proastă, venită tocmai de la cel mai mare angajator privat al țării, a declanșat alarma la Berlin. Reacția purtătorului de cuvânt al guvernului a fost rapidă: plin de îngrijorare, acesta a explicat că guvernul este „conștient de dificultățile companiei și a rămas în strânsă legătură cu reprezentanții acesteia”. Pentru ca imediat după să adăuge: „Poziţia Cancelariei este totuşi clară: deciziile proaste de management luate în trecut nu trebuie să fie în detrimentul muncitorilor. Obiectivul acum este menținerea și garantarea locurilor de muncă.”

Să nu uităm însă că Saxonia Inferioară deține 11,8% din capitalul Volkswagen și cu siguranță își va apăra interesele. Iar amploarea cataclismului nu-i poate permite cancelarului Olaf Scholz și vicecancelarului său și ministrul Economiei, Robert Habeck, să stea cu mâinile în sân.

Probleme și la alții
Foarte probabil, Volkswagen nu va fi singurul jucător din industria auto germană care va cere ajutor la Berlin. Opel a scăzut cu 24% în septembrie, iar Mercedes trece, de asemenea, printr-o perioadă dificilă.

Brandul-vedetă tocmai a anunțat rezultatele pe trimestrul al treilea, care sunt catastrofale, cu vânzările în scădere cu 53,8% față de aceeași perioadă a anului trecut. Cauza și consecințele sunt aceleași ca la Volkswagen, clienții chinezi reprezentând o treime din vânzările totale Mercedes. Însă nici la Stuttgart nu s-a anunțat deocamdată nicio măsură specifică…


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!