Cea mai mare companie europeană producătoare de baterii pentru mașini electrice tocmai a intrat în faliment. Deznodământul vine după ce Northvolt a cheltuit peste 13 miliarde de euro.
Dezvoltarea propulsiei electrice pe Bătrânul Continent impune, evident, producția locală de de baterii. În prezent, majoritatea mărcilor europene folosesc acumulatori fabricați în China sau Coreea de Sud.
Dintre marile proiecte de investiții în fabrici europene de producție de baterii, cel al companiei suedeze Northvolt a fost cel mai important. Mai mult, mereu a fost dat ca exemplu pentru a ilustra progresul industriei europene.
Din păcate, Northvolt tocmai a declarat faliment. Deși a înghițit deja peste 13 miliarde de euro din finanțări colectate începând din 2016, acum tocmai lipsa lichidităților este problema, situație ce nu mai poate asigura producția pentru 2025.
Este un eșec monumental pentru această companie gigantică, furnizor pentru mai mulți mari producători europeni, care urmau să își primească acumulatorii pentru noile lor modele electrice.
Managerii Northvolt explică acest faliment prin probleme legate în special de întârzierile majore la demararea fabricii, parțial cauzate de mașinile industriale chineze livrate la șantier, care nu au funcționat conform așteptărilor. Scăderea cererii de la producătorii de automobile, ca urmare a vânzărilor semnificativ mai mici decât previziunile inițiale, în privința mașinilor electrice europene, a complicat, de asemenea, lucrurile.
Peste toate, BMW a anulat recent o comandă imensă, de două miliarde de euro, invocând mai degrabă probleme de programare decât scăderea cererii. Bavarezii urmau să utilizeze acumulatorii de la Northvolt la noile modele de pe platforma „Neue Klasse”, începând de anul viitor.
Northvolt a fost afectată și de concurența foarte puternică din partea industriei chineze, care reduce dramatic prețurile bateriilor pentru export, din cauza supracapacității de producție. Apariția recentă a tehnologiei bateriilor LFP (litiu-fier-fosfat), mai puțin costisitoare și dominată de chinezi, a contribuit de asemenea a complinarea situației.
Northvolt urma să producă doar baterii litiu-ion cu chimie NMC (nichel-mangan), mai scumpă. Această tehnologie este, de asemenea, cunoscută ca fiind mai bună în ceea ce privește performanța și este mai mult destinată modelelor de ultimă generație.
Criticat pentru prețul excesiv de mare, Fiat 500e, de exemplu, trebuie să treacă la bateriile LFP și se zvonește, de asemenea, că alte grupuri auto europene ar putea face acest lucru în curând pentru modelele lor urbane. Citroën ë-C3, ca și viitorul ë-C3 X, Opel Frontera Electric și Fiat Grande Panda, utilizează deja baterii LFP, dar fabricate în China, de Svolt.
Alte proiecte de mari fabrici producătoare de baterii din Europa, cum ar fi ACC, finanțat de Stellantis, Mercedes și Total, rămân în urmă cu planurile lor de dezvoltare, din cauza scăderii cererii. Dezvoltarea industriei europene de automobile electrice nu este deloc simplă!
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!