Goldman Sachs: Costurile acumulatorilor auto vor scădea considerabil în următorii ani
12.12.2024
        
Distribuie acest articol!   

Un studiu publicat de Goldman Sachs sugerează că până în 2030, înlocuirea bateriei unui vehicul electric ar putea fi mai ieftină decât repararea unui motor termic. Acesta ar putea fi unul dintre principalele argumente în favoarea adoptării vehiculelor electrice.

Potrivit studiului, se estimează o scădere semnificativă a costurilor bateriilor pentru vehicule electrice.

Astfel, până în 2026 prețurile ar putea scădea până la 80 de dolari pe kWh, adică la aproximativ jumătatea costului din 2023. Unele estimări vorbesc de 32 de dolari pe kWh!

Costul bateriilor s-a redus deja la jumătate în ultimii trei ani, iar această tendință va continua, făcând ca deținerea de vehicule electrice să fie din ce în ce mai accesibilă pentru consumatori și să determine trecerea pe termen lung la propulsia electrică.

Progresele tehnologice au permis producătorilor de baterii pentru vehicule electrice să crească densitatea energiei. Combinate cu o scădere a prețurilor la materia primă, vor coborî prețurile bateriilor mai jos decât era de așteptat anterior, potrivit Goldman Sachs Research.

În momentul când prețurile medii ale bateriilor vor putea scădea la 80 de dolari pe kWh, vehiculele electrice cu baterie vor atinge paritatea costurilor de proprietate cu automobilele termice în SUA, pe o perioadă nesubvenționată.

Cât despre compoziția bateriilor, mai toate sunt pe bază de litiu. Cele care se bazează pe chimia nichelului sunt predominante, cu aproape 60% din piață. Celălalt tip este LFP (ferofosfat de litiu), pe bază de fier, cu 35-40% din piață. O pondere foarte mică o au cele cu ion de sodiu, singura baterie fără litiu.

Când se vorbește despre viitor, toată lumea invocă bateriile cu stare solidă, care ar trebui să schimbe regulile jocului. Tehnologia lor poate crește densitatea de energie și sunt ceva mai sigure, deoarece nu există electrolit lichid inflamabil. Inițial se spera ca această tehnologie să apară până acum, dar a fost împinsă până la sfârșitul acestui deceniu din cauza provocărilor legate de trecerea de la stadiul de laborator la producția de masă.

Între timp, cele pe litiu vor deveni din ce în ce mai performante și mai greu de înlocuit, ceea ce ridică ștacheta pentru concurență. Goldman Sachs susține că sunt necesari în prezent zece ani pentru trecerea de la nivelul de startup și cercetare – dezvoltare la cel de primă producție. Și este nevoie de și mai mult timp pentru a atinge un nivel bun de calitate, iar producția de masă necesită un alt set de abilități. Chiar și atunci când se începe producția, este nevoie de timp pentru a obține un nivel bun de randament și o structură bună a costurilor. Nu în ultimul rând, o altă provocare o costituie găsirea de forță de muncă calificată în această industrie.

În prezent există cinci companii care controlează aproape 80% din piață. Fiecare este în industrie de peste două decenii și și-au crescut considerabil cheltuielile pentru cercetare și dezvoltare în ultimii trei până la cinci ani. Asta creează un cerc vicios care face dificilă concurența pentru noii intrați pe piață.

Când se calculează costurile de exploatare ale unui vehicul electric, comparativ cu cel termic, mulți nu iau în calcul și valoarea de revânzare. Aceasta este o preocupare majoră a consumatorului, iar în cazul modelelor electrice scade mai repede, deoarece consumatorii se gândesc că pot cumpăra un vehicul electric mai ieftin, poate peste trei ani.

Analiza Goldman Sachs prevede o scădere rapidă a prețurilor bateriilor și presupune un preț relativ ridicat al petrolului, astfel că pe piețe precum SUA, paritatea costului total de proprietate va ajunge încă din 2026. Însă pe termen scurt cererea de automobile electrice este dependentă de reglementările legislative, în special anul viitor. Apoi, din 2026 ar trebui să vedem o revenire puternică a cererii. Oricum, studiul vede anul 2026 ca pe un moment în care va începe o nouă etapă de adoptare a electromobilității.

Sursa: Goldman Sachs Research


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!