
Mariajul dintre Honda și Nissan, care urma să revoluționeze peisajul auto japonez și chiar global, nu se va produce. Ideea, născută dintr-un acord preliminar semnat pe 23 decembrie 2024, era ambițioasă: crearea unui holding mixt, care să unească cei doi giganți și să devină operațional până în 2026.
Însă, precum într-un film prost, proiectul a întâmpinat numeroase obstacole și în cele din urmă pur și simplu a fost anulat. De fapt, a fost un acord care s-a blocat chiar de la început.
Încă de la primele discuții au apărut tensiunile. Deși cele două companii păreau pregătite să își unească destinele, viziunile lor era profund diferite. Honda își dorea o structură în care Nissan să devină o subsidiară a sa, în timp ce Nissan spera la o asociere mai echilibrată. Rezultatul? Un blocaj care s-a dovedit de netrecut.
Într-un comunicat de presă comun, Honda și Nissan și-au oficializat despărțirea. Honda a explicat că a revizuit proiectul inițial, optând pentru un model în care să aibă ultimul cuvânt, inclusiv dreptul de a numi majoritatea directorilor și CEO-ul. Nissan, la rândul său, nu era pregătit pentru așa ceva, preferând un parteneriat egal.
Povestea nu se termină aici. În același timp, Honda și Nissan au discutat și cu Mitsubishi, dar acesta din urmă a decis să rămână independent. Așadar, rămas bun unui proiect cu un trio șoc, capabil să concureze cu Toyota! Acestea fiind spuse, cei trei producători vor continua să colaboreze la vehicule electrice, dar fără vreo fuziune la orizont.
Mai multe motive explică acest eșec. În primul rând pretențiile Honda, de neacceptat pentru Nissan, prevedeau și ca Nissan să rupă legăturile cu Renault, prin răscumpărarea acțiunilor deținute de grupul francez, ceea ce a complicat și mai mult negocierile. Mitsubishi, la rândul său, a preferat să-și păstreze independența.
Odată cu căderea acestei fuziuni, Nissan trebuie să își revizuiască planurile. Compania este în continuare în căutarea unui partener și ar putea apela la gigantul taiwanez Foxconn, care pare interesat de o colaborare, dar fără preluare. Nissan își continuă planul de restructurare anunțat în noiembrie 2024, care implică suprimarea a 9.000 de locuri de muncă și o reducere cu 20% a capacității sale de producție.
Viitorul alianțelor auto japoneze rămâne, așadar, mai incert ca niciodată. Un lucru este, în schimb, cert: această fuziune întreruptă își va lăsa amprenta asupra industriei auto nipone.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!